Forskjell mellom versjoner av «Grunningen»

(Created page with "Strekning på jernbaneområdet sør for Schweigaards gate. Forbindelsen mellom Gamlebyen og havneområdet var tungvint den gang trafikken måtte gå over Grønland og Vaterlan...")
 
Linje 1: Linje 1:
Strekning på jernbaneområdet sør for Schweigaards gate. Forbindelsen mellom Gamlebyen og havneområdet var tungvint den gang trafikken måtte gå over Grønland og Vaterlands bru. Da det ble bygd jernbanebro over Akerselva fikk den en gangpassasje på ene siden. Over jernbanetomten ble så Grunningen anlagt som en inngjerdet gangvei fra Gamlebyen. Grunningen var avgangssted for Hovedbanen 1853–54, før Oslo Ø ble tatt i bruk.
+
'''Grunningen''', strekning på jernbaneområdet sør for [[Schweigaards gate]]. Forbindelsen mellom [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] og havneområdet var tungvint den gang trafikken måtte gå over [[Grønland (strøk)|Grønland]] og [[Vaterlands bru]]. Da det ble bygd jernbanebro over [[Akerselva]] fikk den en gangpassasje på den ene siden. Over jernbanetomten ble så Grunningen anlagt som en inngjerdet gangvei fra Gamlebyen. Grunningen var avgangssted for Hovedbanen 1853–54, før Hovedbanestasjonen, senere [[Østbanestasjonen]], ble tatt i bruk.
 +
[[Kategori:Gater]]
 +
[[Kategori:Jernbane]]

Revisjonen fra 16. jul. 2018 kl. 11:17

Grunningen, strekning på jernbaneområdet sør for Schweigaards gate. Forbindelsen mellom Gamlebyen og havneområdet var tungvint den gang trafikken måtte gå over Grønland og Vaterlands bru. Da det ble bygd jernbanebro over Akerselva fikk den en gangpassasje på den ene siden. Over jernbanetomten ble så Grunningen anlagt som en inngjerdet gangvei fra Gamlebyen. Grunningen var avgangssted for Hovedbanen 1853–54, før Hovedbanestasjonen, senere Østbanestasjonen, ble tatt i bruk.