Forskjell mellom versjoner av «Loenga»
Linje 3: | Linje 3: | ||
==== Loenga under Andre Verdenskrig ==== | ==== Loenga under Andre Verdenskrig ==== | ||
Under Andre Verdenskrig lå det et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater på Loenga som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke kalt ''Urlauberheim'', en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt ''Urlauberzüge''(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga overtatt av mannskaper fra Milorg. | Under Andre Verdenskrig lå det et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater på Loenga som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke kalt ''Urlauberheim'', en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt ''Urlauberzüge''(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga overtatt av mannskaper fra Milorg. | ||
− | |||
− | |||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] |
Revisjonen fra 9. aug. 2019 kl. 10:04
Loenga, Området mellom Alnas (Loelvas) gamle utløp i Bjørvika og Mosseveien, sør for Sørenga og Saxegaardsgata. På Loenga hadde Håkon 5 teglverk omkring år 1300, funnet under graving 1904. Fra 1838 tilhørte Loenga, sammen med Alunverket, grosserer Jacob Meyer. Loenga ble kjøpt av Havnevesenet i 1874 til opplags- og verkstedtomt. Senere er det kommet jernbanespor m.m.
Loenga under Andre Verdenskrig
Under Andre Verdenskrig lå det et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater på Loenga som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke kalt Urlauberheim, en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt Urlauberzüge(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga overtatt av mannskaper fra Milorg.