Forskjell mellom versjoner av «Holtet stasjon»
Linje 2: | Linje 2: | ||
Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok administrasjon og drift av selskapet 1965, bleEkebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapeneble formelt fusjonert 1991 og i dette tiåret ble verkstedet nedlagt. Området har en vendesløyfe, og hersnur linje 18 utenfor rushtiden. | Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok administrasjon og drift av selskapet 1965, bleEkebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapeneble formelt fusjonert 1991 og i dette tiåret ble verkstedet nedlagt. Området har en vendesløyfe, og hersnur linje 18 utenfor rushtiden. | ||
+ | [[Kategori:Stasjoner]] | ||
+ | [[Kategori:Stasjonsbygninger]] | ||
+ | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] | ||
+ | [[Kategori:Bydel Nordstrand]] |
Revisjonen fra 7. apr. 2021 kl. 16:50
Holtet stasjon, stasjon på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. Stasjonen fikk en rektangulær stasjonsbygning med i nordisk nybarokk med Erik Glosimodt som arkitekt. Bygningen hadde rektangulær grunnplan og säteritak, den ble utvidet med et tilbygg mot sør i 1934. I den opprinnelige bygningen var det venteværelse og noen år godsekspedisjon, i tilbygget var det i 1950-årene fotoforretning (Holtet Foto) og parfymeri. Den brukes nå som butikklokaler for interiørbutikken Holtet Interør og kles- og skobutikken Både Og. Stasjonsbygningen er listeført av kommunen som kulturminne.
Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok administrasjon og drift av selskapet 1965, bleEkebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapeneble formelt fusjonert 1991 og i dette tiåret ble verkstedet nedlagt. Området har en vendesløyfe, og hersnur linje 18 utenfor rushtiden.