Forskjell mellom versjoner av «Arth. H. Mathiesen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Arth. H. Mathiesen, ''' (Fritz Magnus) Arthur H(ardwick) Mathiesen (f. 1880) etablerte sitt rederi i 1915, med fortid som kontorfullmektig hos skipsreder Camillo Eitzen. Både under krigen og første del av 1920-tallet disponerte rederiet et stort antall skip, alle annenhånds, og alle med navn med forbokstaven B. Rederiets 24. skip, motortankeren ''Bianca, ''levert i 1926 ble det første nybygget. Fra da av og like fram til 1970-tallet besto Mathiesens flåte for det meste av nybygd tonnasje. Med få unntak var samtlige motortankskip, inntil rederiet i 1978 og 1980 fikk tilført ''Nopal Mascot ''og ''Nopal Barbro, ''to ro-ro-skip, spesialbygd for biltransport. Begge ble i 1988 solgt til [[Den Norske Amerikalinje|Den norske Amerikalinje]], som i 1995 ble overtatt av [[Wilh. Wilhelmsen]]. Rederivirksomheten ble avviklet i 1990, og Arthur H. Mathiesen er i dag et regnskapsfirma. | '''Arth. H. Mathiesen, ''' (Fritz Magnus) Arthur H(ardwick) Mathiesen (f. 1880) etablerte sitt rederi i 1915, med fortid som kontorfullmektig hos skipsreder Camillo Eitzen. Både under krigen og første del av 1920-tallet disponerte rederiet et stort antall skip, alle annenhånds, og alle med navn med forbokstaven B. Rederiets 24. skip, motortankeren ''Bianca, ''levert i 1926 ble det første nybygget. Fra da av og like fram til 1970-tallet besto Mathiesens flåte for det meste av nybygd tonnasje. Med få unntak var samtlige motortankskip, inntil rederiet i 1978 og 1980 fikk tilført ''Nopal Mascot ''og ''Nopal Barbro, ''to ro-ro-skip, spesialbygd for biltransport. Begge ble i 1988 solgt til [[Den Norske Amerikalinje|Den norske Amerikalinje]], som i 1995 ble overtatt av [[Wilh. Wilhelmsen]]. Rederivirksomheten ble avviklet i 1990, og Arthur H. Mathiesen er i dag et regnskapsfirma. | ||
− | Arthur H. Mathiesen var styreformann i Den Norske Krigsforsikring for Skib fra opprettelsen i 1935 fram til 1950. Han var også blant drivkreftene bak finansieringen av [[Norsk Sjøfartsmuseum]]<nowiki/>s bygning på [[Bygdøynes]]. Sønnen Erling H. Mathiesen ble tatt opp som medinnehaver av rederiet i 1938. I dag ledes firmaet av tredje generasjon, Arthur H. Mathiesen jr. | + | Arthur H. Mathiesen var styreformann i Den Norske Krigsforsikring for Skib fra opprettelsen i 1935 fram til 1950. Han var også blant drivkreftene bak finansieringen av [[Norsk Sjøfartsmuseum]]<nowiki/>s bygning på [[Bygdøynes]]. Sønnen Erling H. Mathiesen ble tatt opp som medinnehaver av rederiet i 1938. I dag ledes firmaet av tredje generasjon, Arthur H. Mathiesen jr. |
− | |||
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 15. jun. 2021 kl. 12:59
Arth. H. Mathiesen, (Fritz Magnus) Arthur H(ardwick) Mathiesen (f. 1880) etablerte sitt rederi i 1915, med fortid som kontorfullmektig hos skipsreder Camillo Eitzen. Både under krigen og første del av 1920-tallet disponerte rederiet et stort antall skip, alle annenhånds, og alle med navn med forbokstaven B. Rederiets 24. skip, motortankeren Bianca, levert i 1926 ble det første nybygget. Fra da av og like fram til 1970-tallet besto Mathiesens flåte for det meste av nybygd tonnasje. Med få unntak var samtlige motortankskip, inntil rederiet i 1978 og 1980 fikk tilført Nopal Mascot og Nopal Barbro, to ro-ro-skip, spesialbygd for biltransport. Begge ble i 1988 solgt til Den norske Amerikalinje, som i 1995 ble overtatt av Wilh. Wilhelmsen. Rederivirksomheten ble avviklet i 1990, og Arthur H. Mathiesen er i dag et regnskapsfirma.
Arthur H. Mathiesen var styreformann i Den Norske Krigsforsikring for Skib fra opprettelsen i 1935 fram til 1950. Han var også blant drivkreftene bak finansieringen av Norsk Sjøfartsmuseums bygning på Bygdøynes. Sønnen Erling H. Mathiesen ble tatt opp som medinnehaver av rederiet i 1938. I dag ledes firmaet av tredje generasjon, Arthur H. Mathiesen jr.