Forskjell mellom versjoner av «Misjonssalen»

Linje 1: Linje 1:
'''Misjonssalen'''. [[Tullins gate]] 4, møtelokaler for Norsk Luthersk Misjonssamband i et forretnings- og boligbygg reist 1935, ark. Christian Astrup, for organisasjonen som da het Det norske lutherske kinaforbund. Møtelokalene fikk navnet Forbundssalen. senere endret til Misjonssalen. Møtelokalene ble bygget som en stor sal med galleri, to mindre saler, kjøkken, og med garderobe og toaletter i kjelleren. Det var et poeng at hovedsalen skulle være på bakkeplan uten trapper.  
+
'''Misjonssalen'''. [[Tullins gate]] 4, møtelokaler for [[Norsk Luthersk Misjonssamband]] i et forretnings- og boligbygg reist 1935, ark. Christian Astrup, for organisasjonen som da het Det norske lutherske kinaforbund. Møtelokalene fikk navnet Forbundssalen. senere endret til Misjonssalen. Møtelokalene ble bygget som en stor sal med galleri, to mindre saler, kjøkken, og med garderobe og toaletter i kjelleren. Det var et poeng at hovedsalen skulle være på bakkeplan uten trapper.  
  
 
Enevold Thømt fikk i oppdrag å dekorere veggpartiet bak plattformen i hovedsalen, bestående av en Kristus-skikkelse i midten med forkynnere i et norsk bedehus og i et kinesisk miljø på hver side, - et uttrykk for de to sider av organisasjonens daværende virksomhet.
 
Enevold Thømt fikk i oppdrag å dekorere veggpartiet bak plattformen i hovedsalen, bestående av en Kristus-skikkelse i midten med forkynnere i et norsk bedehus og i et kinesisk miljø på hver side, - et uttrykk for de to sider av organisasjonens daværende virksomhet.

Revisjonen fra 13. feb. 2023 kl. 21:14

Misjonssalen. Tullins gate 4, møtelokaler for Norsk Luthersk Misjonssamband i et forretnings- og boligbygg reist 1935, ark. Christian Astrup, for organisasjonen som da het Det norske lutherske kinaforbund. Møtelokalene fikk navnet Forbundssalen. senere endret til Misjonssalen. Møtelokalene ble bygget som en stor sal med galleri, to mindre saler, kjøkken, og med garderobe og toaletter i kjelleren. Det var et poeng at hovedsalen skulle være på bakkeplan uten trapper.

Enevold Thømt fikk i oppdrag å dekorere veggpartiet bak plattformen i hovedsalen, bestående av en Kristus-skikkelse i midten med forkynnere i et norsk bedehus og i et kinesisk miljø på hver side, - et uttrykk for de to sider av organisasjonens daværende virksomhet.