Forskjell mellom versjoner av «Oslo Vognselskap AS»

 
(2 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Oslo Vognselskap AS''', [[Økernveien]] 9, aksjeselskap eid av Oslo kommune. Etablert 2007 som datterselskap av det tidligere [[Kollektivtransportproduksjon AS]], skilt ut som eget selskap samme år. Oslo Vognselskaps oppgave er å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene leies ut til [[Ruter as]], som på sin side leier dem ut til [[Oslo Sporveier]] med datterselskapene ''Sporveien Trikken'' og ''Sporveien T-banen''.   
+
'''Oslo Vognselskap AS''', [[Fridtjof Nansens plass]] 2, var et aksjeselskap heleid av Oslo kommune. Det ble etablert 2006 som datterselskap av det tidligere [[Kollektivtransportproduksjon AS]], skilt ut som eget selskap i 2007. Oslo Vognselskaps oppgave var å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene ble leid ut til [[Ruter as]], som på sin side leide dem ut til [[Oslo Sporveier]] med datterselskapene ''Sporveien Trikken'' og ''Sporveien T-banen''
 +
 
 +
Oslo Vognselskaps største prosjekt var utskiftningene av T-banevognene, og frem til 2014 var i alt 345 nye T-banevogner levert. 2020 stod selskapet foran leveransene av nye trikker; i alt 87 nye trikker som skal leveres frem til 2024. 
 +
 
 +
I juni 2019 vedtok bystyret å innlemme Oslo Vognselskap AS i [[Sporveien]] og organisere det som et nytt datterselskap. Etter innlemmelsen byttet selskapet høsten 2019 navn til [[Sporveien Vognmateriell]].   
  
 
[[Kategori:Kommunale foretak og selskaper]]
 
[[Kategori:Kommunale foretak og selskaper]]

Nåværende revisjon fra 9. aug. 2021 kl. 15:57

Oslo Vognselskap AS, Fridtjof Nansens plass 2, var et aksjeselskap heleid av Oslo kommune. Det ble etablert 2006 som datterselskap av det tidligere Kollektivtransportproduksjon AS, skilt ut som eget selskap i 2007. Oslo Vognselskaps oppgave var å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene ble leid ut til Ruter as, som på sin side leide dem ut til Oslo Sporveier med datterselskapene Sporveien Trikken og Sporveien T-banen.

Oslo Vognselskaps største prosjekt var utskiftningene av T-banevognene, og frem til 2014 var i alt 345 nye T-banevogner levert. 2020 stod selskapet foran leveransene av nye trikker; i alt 87 nye trikker som skal leveres frem til 2024.

I juni 2019 vedtok bystyret å innlemme Oslo Vognselskap AS i Sporveien og organisere det som et nytt datterselskap. Etter innlemmelsen byttet selskapet høsten 2019 navn til Sporveien Vognmateriell.