Forskjell mellom versjoner av «Holmlia stasjon»

 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen [[Houens diplom]] i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
+
[[Fil:Holmlia stasjon, 2020.jpg|miniatyr|600x600pk|Holmlia stasjon, 2020. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo byleksikon]]
 +
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. [[NSB|NSB Arkitektkontor]] v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen [[Houens diplom]] i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
  
Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet ''Holm,'' men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet ''Holmlia'' ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet ''[[Holm gård|Holm]]'' og navnet på husmannsplassen ''Lia'' som lå like ved stasjonen. Stasjonsnavnet ble siden navn på hele strøket [[Holmlia]].
+
Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet ''Holm,'' men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet ''Holmlia'' ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet ''[[Holm gård|Holm]]'' og navnet på husmannsplassen ''Lia'' som lå like ved stasjonen. Stasjonsnavnet ble siden navn på hele strøket [[Holmlia]].[[Fil:Holmlia holdeplass (22. april 2018).jpg|miniatyr|481x481px|''Holmlia stasjon med den overbygde trappen og perrongen i 2018. - Foto Kjetil Ree / Wikipedia Norway / Creative Commons''|sentrer]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]
 
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]

Nåværende revisjon fra 30. jan. 2024 kl. 08:22

Holmlia stasjon, 2020. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo byleksikon

Holmlia stasjon, holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens diplom i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.

Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm, men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen. Stasjonsnavnet ble siden navn på hele strøket Holmlia.

Holmlia stasjon med den overbygde trappen og perrongen i 2018. - Foto Kjetil Ree / Wikipedia Norway / Creative Commons