Forskjell mellom versjoner av «Lille Stensrud skysstasjon»
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Lille Stensrud skysstasjon'''. På gården [[Stensrud gård|Lille Stensrud]] ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra [[Prinsdal skysstasjon]]. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye Enebakkveien. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt | + | '''Lille Stensrud skysstasjon'''. På gården [[Stensrud gård|Lille Stensrud]] ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra [[Prinsdal skysstasjon]]. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye [[Enebakkveien]]. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt «Fredheim». Hvilestedet var i drift til 1930-årene. Den toetasjes bygningen fra 1903 ble revet i 1980-årene etter at Oslo kommune hadde kjøpt stedet i forbindelse med utbyggingsplanene for [[Gjersrud-Stensrud|Gjersrud-Stensrud.]] Også stallene stod lenge før de ble revet. |
[[Kategori:Skysstasjoner]] | [[Kategori:Skysstasjoner]] | ||
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]] | [[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]] |
Nåværende revisjon fra 21. apr. 2020 kl. 14:34
Lille Stensrud skysstasjon. På gården Lille Stensrud ble det i 1862 opprettet en offentlig skysstasjon. Den overtok rettighetene fra Prinsdal skysstasjon. Dette skjedde i forbindelse med åpningen av den nye Enebakkveien. Skysstasjonen fikk tilskudd fra stat, fylke og herred; den ble nedlagt i 1884. Stasjonen ble da omgjort til hvilested for veifarende og hestekjørende fra Enebakk, Kråkstad og Indre Østfold. «Hvila» ble kalt «Fredheim». Hvilestedet var i drift til 1930-årene. Den toetasjes bygningen fra 1903 ble revet i 1980-årene etter at Oslo kommune hadde kjøpt stedet i forbindelse med utbyggingsplanene for Gjersrud-Stensrud. Også stallene stod lenge før de ble revet.