Forskjell mellom versjoner av «Nesoddbåtene»
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Fil:09nesoddbåt.jpg|miniatyr| | + | [[Fil:09nesoddbåt.jpg|miniatyr|650x650px|''Nesoddbåt legger til kai, 2009. Foto: Espen Franck-Nielsen / [https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Creative Commons]'']] |
'''Nesoddbåtene''', fellesbetegnelse på båtforbindelsen til Nesodden. Det er landets største bilfrie passasjefergesamband og en av de viktigste pendlerrutene til Oslo. Tusenvis av daglige arbeidsreisende fraktes fra Nesoddtangen til [[Tingvallakaia]] ved [[Aker Brygge]], som er anløpssted siden 1986. Overfarten tar bare 15 minutter med hurtigbåt, mens landeveien til sammenligning er 47 km. | '''Nesoddbåtene''', fellesbetegnelse på båtforbindelsen til Nesodden. Det er landets største bilfrie passasjefergesamband og en av de viktigste pendlerrutene til Oslo. Tusenvis av daglige arbeidsreisende fraktes fra Nesoddtangen til [[Tingvallakaia]] ved [[Aker Brygge]], som er anløpssted siden 1986. Overfarten tar bare 15 minutter med hurtigbåt, mens landeveien til sammenligning er 47 km. | ||
Linje 5: | Linje 5: | ||
Rutebåtene til Nesodden kom i gang 1874 da A/S Bundefjord Dampskibsselskab ble stiftet, bl.a. med britiske interessenter. Selskapets første båt var D/S «Bundefjord», en hjuldamper anskaffet fra Storbritannia. Allerede i 1875 ble den avløst av en skruebåt som fikk samme navn. Selskapet utvidet og hadde anløp ved en lang rekke brygger på begge sider av [[Bunnefjorden]]. | Rutebåtene til Nesodden kom i gang 1874 da A/S Bundefjord Dampskibsselskab ble stiftet, bl.a. med britiske interessenter. Selskapets første båt var D/S «Bundefjord», en hjuldamper anskaffet fra Storbritannia. Allerede i 1875 ble den avløst av en skruebåt som fikk samme navn. Selskapet utvidet og hadde anløp ved en lang rekke brygger på begge sider av [[Bunnefjorden]]. | ||
− | 1892 startet et nytt selskap, Nesodden Dampskibsselskab, trafikk på Nesoddens vestside med D/S «Jona». Etter hvert ble trafikken utvidet med flere båter, bl.a. D/S «Kronprins Olav» fra 1908 (under den annen verdenskrig omdøpt til «Sjøstrand»), D/S «Spro» fra 1918, D/S «Fagerstrand» (1923), D/S «Nesodtangen» (1929) og D/S «Fjellstrand» (1935). Båtene anløp et stort antall brygger fra Nesoddtangen til Drøbak. 1942 ble Bundefjord Dampskibsselskab og Nesodden Dampskibsselskab slått sammen til Nesodden–Bundefjord Dampskipsselskap A/S. Dette selskapet hadde frem til 2009 fire båter i daglig fart mellom Aker Brygge og Nesodden («Bamse Brakar», «Dronningen», «Huldra» og «Smørbukk»). De to siste er fortsatt i bruk som reservebåter. Hurtigbåten «Prinsen» kjørte pendlerrute Aker Brygge–Vollen–Slemmestad samt hurtigsbåttrafikk mellom Aker Brygge og Nesodden. Den ble 2009 solgt til Dubai. | + | 1892 startet et nytt selskap, Nesodden Dampskibsselskab, trafikk på Nesoddens vestside med D/S «Jona». Etter hvert ble trafikken utvidet med flere båter, bl.a. D/S «Kronprins Olav» fra 1908 (under den annen verdenskrig omdøpt til «Sjøstrand»), D/S «Spro» fra 1918, D/S «Fagerstrand» (1923), D/S «Nesodtangen» (1929) og D/S «Fjellstrand» (1935). Båtene anløp et stort antall brygger fra Nesoddtangen til Drøbak. 1942 ble Bundefjord Dampskibsselskab og Nesodden Dampskibsselskab slått sammen til [[Nesodden-Bundefjord Dampskibsselskab|Nesodden–Bundefjord Dampskipsselskap A/S]]. Dette selskapet hadde frem til 2009 fire båter i daglig fart mellom [[Aker Brygge]] og Nesodden («Bamse Brakar», «Dronningen», «Huldra» og «Smørbukk»). De to siste er fortsatt i bruk som reservebåter. Hurtigbåten «Prinsen» kjørte pendlerrute Aker Brygge–Vollen–Slemmestad samt hurtigsbåttrafikk mellom Aker Brygge og Nesodden. Den ble 2009 solgt til Dubai. |
Fra 2009 ble trafikken til Nesodden drevet av selskapet Tide Sjø, som satte fem nye båter i drift på strekningen: «Kongen» (plass til 600 passasjerer), «Dronningen» (600), «Prinsen» (600), «Baronessen» (180) og «Baronen» (250). De to siste er hurtigbåter som også trafikkerer rutene til Vollen og Lysaker–Nesoddtangen. I 2012 skiftet selskapet navn til Norled, et selskap som eies av Norled Holding, som igjen er eid av Det Stavangerske Dampskibsselskab, noe som vises ved Stavangerskes rederiflagg og logo (selskapets skorsteiner var svarte med tre røde ringer). Selskapets trafikk drives på oppdrag fra Ruter A/S. | Fra 2009 ble trafikken til Nesodden drevet av selskapet Tide Sjø, som satte fem nye båter i drift på strekningen: «Kongen» (plass til 600 passasjerer), «Dronningen» (600), «Prinsen» (600), «Baronessen» (180) og «Baronen» (250). De to siste er hurtigbåter som også trafikkerer rutene til Vollen og Lysaker–Nesoddtangen. I 2012 skiftet selskapet navn til Norled, et selskap som eies av Norled Holding, som igjen er eid av Det Stavangerske Dampskibsselskab, noe som vises ved Stavangerskes rederiflagg og logo (selskapets skorsteiner var svarte med tre røde ringer). Selskapets trafikk drives på oppdrag fra Ruter A/S. | ||
Linje 12: | Linje 12: | ||
Se også [[Fjordbåtene]]. | Se også [[Fjordbåtene]]. | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Ferger]] |
Nåværende revisjon fra 18. jun. 2021 kl. 11:30
Nesoddbåtene, fellesbetegnelse på båtforbindelsen til Nesodden. Det er landets største bilfrie passasjefergesamband og en av de viktigste pendlerrutene til Oslo. Tusenvis av daglige arbeidsreisende fraktes fra Nesoddtangen til Tingvallakaia ved Aker Brygge, som er anløpssted siden 1986. Overfarten tar bare 15 minutter med hurtigbåt, mens landeveien til sammenligning er 47 km.
Historikk
Rutebåtene til Nesodden kom i gang 1874 da A/S Bundefjord Dampskibsselskab ble stiftet, bl.a. med britiske interessenter. Selskapets første båt var D/S «Bundefjord», en hjuldamper anskaffet fra Storbritannia. Allerede i 1875 ble den avløst av en skruebåt som fikk samme navn. Selskapet utvidet og hadde anløp ved en lang rekke brygger på begge sider av Bunnefjorden.
1892 startet et nytt selskap, Nesodden Dampskibsselskab, trafikk på Nesoddens vestside med D/S «Jona». Etter hvert ble trafikken utvidet med flere båter, bl.a. D/S «Kronprins Olav» fra 1908 (under den annen verdenskrig omdøpt til «Sjøstrand»), D/S «Spro» fra 1918, D/S «Fagerstrand» (1923), D/S «Nesodtangen» (1929) og D/S «Fjellstrand» (1935). Båtene anløp et stort antall brygger fra Nesoddtangen til Drøbak. 1942 ble Bundefjord Dampskibsselskab og Nesodden Dampskibsselskab slått sammen til Nesodden–Bundefjord Dampskipsselskap A/S. Dette selskapet hadde frem til 2009 fire båter i daglig fart mellom Aker Brygge og Nesodden («Bamse Brakar», «Dronningen», «Huldra» og «Smørbukk»). De to siste er fortsatt i bruk som reservebåter. Hurtigbåten «Prinsen» kjørte pendlerrute Aker Brygge–Vollen–Slemmestad samt hurtigsbåttrafikk mellom Aker Brygge og Nesodden. Den ble 2009 solgt til Dubai.
Fra 2009 ble trafikken til Nesodden drevet av selskapet Tide Sjø, som satte fem nye båter i drift på strekningen: «Kongen» (plass til 600 passasjerer), «Dronningen» (600), «Prinsen» (600), «Baronessen» (180) og «Baronen» (250). De to siste er hurtigbåter som også trafikkerer rutene til Vollen og Lysaker–Nesoddtangen. I 2012 skiftet selskapet navn til Norled, et selskap som eies av Norled Holding, som igjen er eid av Det Stavangerske Dampskibsselskab, noe som vises ved Stavangerskes rederiflagg og logo (selskapets skorsteiner var svarte med tre røde ringer). Selskapets trafikk drives på oppdrag fra Ruter A/S.
«Kongen», som tidligere gikk på flytende naturgass, ble sommeren 2019 bygd om til batterielektrisk drift, så fra september 2019 da den ble satt i drift igjen, er det tatt et stort steg mot å gjøre Nesoddbåtene utslippsfrie.
Se også Fjordbåtene.