Forskjell mellom versjoner av «Awilhelmsen AS»

 
(7 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''AWilhelmsen AS''', Ander Wilhlmsen stiftet A/S Awilco i 1939 med motorskipet Segundo, innkjøpt fra Ivarans Rederi A/S, hvor han var kontorsjef. Skipet ble senket av en tysk ubåt, men virksomheten kom raskt i gang etter krigen med Wilfred og Wilchief, et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. De to sønnene, Arne og Gjert, henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, ble medinnehavere i disponentfirmaet Anders Wilhelmsen & Co. 1955 og 1958, med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Med farens bortgang i 1969 ble Arne administrerende direktør og rederiets reelle leder i de kommende tiårene, lojalt støttet av sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør.  
+
'''AWilhelmsen AS''', rederi stiftet som A/S Awilco av Anders Wilhelmsen (1899–1969) i 1939. Rederiet holdt først til i [[Ivarans Rederi|Ivaran-gården,]] [[Tollbugata]] 11, senere i Bananmodneriet på [[Filipstad (strøk)|Filipstad]], i Thiisgården i [[Haakon VIIs gate]] i Vika og i NAF-gården i [[Storgata]]. Siden 1990 har [[Beddingen]] 8 på [[Aker Brygge]], vært rederiets selveiende hovedkvarter. 
  
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av Wilstar, den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys.  
+
Anders Wilhelmsen vokste opp på Tjøme i Vestfold. Etter handelsutdannelse dro han til Oslo, hvor han fikk stilling i [[Ivarans Rederi]], etter hvert som kontorsjef og administrerende direktør. ''Segundo'' var'' ''innkjøpt fra Ivarans Rederi og  gikk tapt ved krigsforlis, men virksomheten kom i gang like etter krigen med ''Wilfred ''og ''Wilchief,''' '''''et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. I 1955 og 1958 ble de to sønnene Arne (1929 – 2020) og Gjert (1926 – 2018), henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, medinnehavere i disponentfirmaet som fikk navnet Anders Wilhelmsen & Co., med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Ved farens bortgang ble Arne rederiets administrerende direktør og ubestridte leder i de kommende tiårene, i nært samarbeid med sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør. 
  
Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) ble etablert i 1969 av rederiene Anders Wilhelmsen og I.M. Skaugen, noe senere også Gotaas-Larsen, etter initiativ fra turoperatører i Miami. De tre søsterskipene Song of Norway, Nordic Prince og Sun Viking satte en ny standard for passasjerskip i amerikanske farvann, og innledet sammen med Kloster Rederis Norwegian Caribbean Lines (NCL) en ny epoke i norsk og internasjonal cruisefart. Sovereign of the Seas, var med sine 73 000 brutto registertonn verdens største passasjerskip ved leveringen i 1987, senere etterfulgt av stadig større flytende feriesteder.  
+
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen i 1965 av «Wilstar»'', ''den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys.
  
Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, somovertakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel.  
+
Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) ble etablert i 1969 av rederiene Anders Wilhelmsen og [[I. M. Skaugen|I.M. Skaugen]], noe senere også Gotaas-Larsen, etter initiativ fra turoperatører i Miami. De tre søsterskipene «Song of Norway,» «Nordic Prince» og «Sun Viking» satte en ny standard for passasjerskip i amerikanske farvann, og innledet sammen med Kloster Rederis Norwegian Caribbean Lines (NCL) en ny epoke i norsk og internasjonal cruisefart. S«overeign of the Seas», var med sine 73 000 brutto registertonn verdens største passasjerskip ved leveringen i 1987, senere etterfulgt av stadig større flytende feriesteder. 
  
Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008. Det ledes i dag av Arne Wilhelmsens sønn Arne Alexander Wilhelmsen (styreleder) og Sigurd Thorvildsen (konsernsjef).
+
Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, som overtakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel. 
  
Kilder:
+
Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008.
  
Bård Kolltveit: ''Fra Verdens Ende mot de syv hav. Anders Wilhelmsen & Co. 1939-1989''. (1989)
+
Rederiflagget, en hvit W på diagonaldelt rød/blå bakgrunn, ble komponert av brødrene i gutteårene. Skorsteinsfargen har variert fra gult med hvite eller røde bånd, til sort, med hvitt belte omgitt av røde bånd oppe og nede.  Flagget har alltid inngått i skorsteinsmerket.
  
Bård Kolltveit: ''Six decades on the Seven Seas. Anders Wilhelmsen & Co. 1939 – 1999''. (1999)
+
[[Oslo Byleksikon|BK]]
 
 
Gunnar Jerman: ''Den evige jakten. Awilhelmsen 1939 – 2019''. (2019)
 
 
[[Kategori:Rederier]]
 
[[Kategori:Rederier]]

Nåværende revisjon fra 9. aug. 2021 kl. 16:28

AWilhelmsen AS, rederi stiftet som A/S Awilco av Anders Wilhelmsen (1899–1969) i 1939. Rederiet holdt først til i Ivaran-gården, Tollbugata 11, senere i Bananmodneriet på Filipstad, i Thiisgården i Haakon VIIs gate i Vika og i NAF-gården i Storgata. Siden 1990 har Beddingen 8 på Aker Brygge, vært rederiets selveiende hovedkvarter. 

Anders Wilhelmsen vokste opp på Tjøme i Vestfold. Etter handelsutdannelse dro han til Oslo, hvor han fikk stilling i Ivarans Rederi, etter hvert som kontorsjef og administrerende direktør. Segundo var innkjøpt fra Ivarans Rederi og  gikk tapt ved krigsforlis, men virksomheten kom i gang like etter krigen med Wilfred og Wilchief, et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. I 1955 og 1958 ble de to sønnene Arne (1929 – 2020) og Gjert (1926 – 2018), henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, medinnehavere i disponentfirmaet som fikk navnet Anders Wilhelmsen & Co., med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Ved farens bortgang ble Arne rederiets administrerende direktør og ubestridte leder i de kommende tiårene, i nært samarbeid med sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør. 

Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen i 1965 av «Wilstar»den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys.

Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) ble etablert i 1969 av rederiene Anders Wilhelmsen og I.M. Skaugen, noe senere også Gotaas-Larsen, etter initiativ fra turoperatører i Miami. De tre søsterskipene «Song of Norway,» «Nordic Prince» og «Sun Viking» satte en ny standard for passasjerskip i amerikanske farvann, og innledet sammen med Kloster Rederis Norwegian Caribbean Lines (NCL) en ny epoke i norsk og internasjonal cruisefart. S«overeign of the Seas», var med sine 73 000 brutto registertonn verdens største passasjerskip ved leveringen i 1987, senere etterfulgt av stadig større flytende feriesteder. 

Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, som overtakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel. 

Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008.

Rederiflagget, en hvit W på diagonaldelt rød/blå bakgrunn, ble komponert av brødrene i gutteårene. Skorsteinsfargen har variert fra gult med hvite eller røde bånd, til sort, med hvitt belte omgitt av røde bånd oppe og nede.  Flagget har alltid inngått i skorsteinsmerket.

BK