Forskjell mellom versjoner av «Ljan stasjon»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykart (Created page with "Ubetjent jernbanestasjon på Østfoldbanen ved km 7,15, på oversiden av Mosseveien like sør for Katten, anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I fo...") |
|||
(7 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | [[Fil:Ljan 013.jpg|miniatyr|500x500pk|''Ljan stasjon fotografert i 2006. - Foto Espen Franck-Nielsen / Creative Commons'']] | |
+ | '''Ljan stasjon''', ubetjent jernbanestasjon på [[Østfoldbanen]] ved km 7,15, på oversiden av [[Mosseveien]] like sør for [[Katten]], anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–[[Holmlia stasjon|Holm,]] noe som medførte at [[Ljansbroen]] ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet. | ||
− | + | [[Kategori:Stasjoner]] | |
− | + | [[Kategori:Jernbane]] | |
− | [[ | + | [[Kategori:Stasjonsbygninger]] |
− | + | [[Kategori:Fredede bygninger]] | |
− | = | + | {{#coordinates:primary|59.8520479|10.7848725358592|type:landmark_region:NO|name=Oslo}} |
− | + | [[Kategori:Bydel Nordstrand]] | |
− | [[ |
Nåværende revisjon fra 9. okt. 2019 kl. 11:45
Ljan stasjon, ubetjent jernbanestasjon på Østfoldbanen ved km 7,15, på oversiden av Mosseveien like sør for Katten, anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–Holm, noe som medførte at Ljansbroen ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet.