Forskjell mellom versjoner av «Ljansbroen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Fil:OB.F02034-Ljansviadugten.jpg|miniatyr|600x600pk|Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons]] | ||
'''Ljansbroen''', jernbaneviadukt oppført over [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre under anlegget av [[Østfoldbanen]] 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til [[Christiania Spigerverk]] som lot den sprenge 1929. | '''Ljansbroen''', jernbaneviadukt oppført over [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre under anlegget av [[Østfoldbanen]] 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til [[Christiania Spigerverk]] som lot den sprenge 1929. | ||
[[Kategori:Broer]] | [[Kategori:Broer]] | ||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] |
Revisjonen fra 14. sep. 2019 kl. 15:24
Ljansbroen, jernbaneviadukt oppført over Ljanselvas dalføre under anlegget av Østfoldbanen 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til Hauketo 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til Christiania Spigerverk som lot den sprenge 1929.