Forskjell mellom versjoner av «Ljan stasjon»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Fil:Ljan 013.jpg|miniatyr|500x500pk|Ljan stasjon fotografert i 2009. - Foto]] | ||
'''Ljan stasjon''', ubetjent jernbanestasjon på [[Østfoldbanen]] ved km 7,15, på oversiden av [[Mosseveien]] like sør for [[Katten]], anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–[[Holmlia stasjon|Holm,]] noe som medførte at [[Ljansbroen]] ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet. | '''Ljan stasjon''', ubetjent jernbanestasjon på [[Østfoldbanen]] ved km 7,15, på oversiden av [[Mosseveien]] like sør for [[Katten]], anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–[[Holmlia stasjon|Holm,]] noe som medførte at [[Ljansbroen]] ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet. | ||
Revisjonen fra 7. sep. 2019 kl. 14:57
Ljan stasjon, ubetjent jernbanestasjon på Østfoldbanen ved km 7,15, på oversiden av Mosseveien like sør for Katten, anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–Holm, noe som medførte at Ljansbroen ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet.