Forskjell mellom versjoner av «Bordtomtene»

(Created page with "Opplagsplasser for trelast ved Bjørvika, anlagt omkring 1750 mellom Akerselva og Lille Strandgade (nå Strandgata) mot Vaterlands Lille Strandgade (den senere Tomtegata) i no...")
 
Linje 1: Linje 1:
Opplagsplasser for trelast ved Bjørvika, anlagt omkring 1750 mellom Akerselva og Lille Strandgade (nå Strandgata) mot Vaterlands Lille Strandgade (den senere Tomtegata) i nord, gjennomskåret av kanaler, såkalte pirer, hvor lasteprammer kunne legge til for utskipning. 4. mai 1819 ble Bordtomtene herjet av brann, noe som førte til økonomisk ruin for Det Ankerske fideikommiss, Collett & Søn og flere større firmaer med trelastinteresser. I 1850-årene la Hovedbanen beslag på en stor del av området, og lagerplassen ble flyttet øst for Akerselva.
+
'''Bordtomtene,''' opplagsplasser for trelast ved [[Bjørvika]], anlagt omkring 1750 mellom [[Akerselva]] og Lille Strandgade (nå [[Strandgata]]) mot Vaterlands Lille Strandgade (den senere [[Tomtegata]]) i nord, gjennomskåret av kanaler, såkalte pirer, hvor lasteprammer kunne legge til for utskipning. 4. mai 1819 ble Bordtomtene herjet av brann, noe som førte til økonomisk ruin for [[Ankerske fideikommiss|Det Ankerske fideikommiss]], [[Collett & Søn]] og flere større firmaer med trelastinteresser. I 1850-årene la [[Hovedbanen]] beslag på en stor del av området, og lagerplassen ble flyttet øst for Akerselva.
  
== Referanser til denne artikkelen ==
+
  [[Kategori:Havna og øyene]]
 
 
[[Ankerske bordtomter]], [[Collett/Cappelen-gården]], [[Collett & Søn]], [[Jernbanebrygga]], [[Jernbanetorget]], [[Oslo havn]], [[Tomtegata]], [[Tomteveien]]
 

Revisjonen fra 23. jun. 2018 kl. 15:08

Bordtomtene, opplagsplasser for trelast ved Bjørvika, anlagt omkring 1750 mellom Akerselva og Lille Strandgade (nå Strandgata) mot Vaterlands Lille Strandgade (den senere Tomtegata) i nord, gjennomskåret av kanaler, såkalte pirer, hvor lasteprammer kunne legge til for utskipning. 4. mai 1819 ble Bordtomtene herjet av brann, noe som førte til økonomisk ruin for Det Ankerske fideikommiss, Collett & Søn og flere større firmaer med trelastinteresser. I 1850-årene la Hovedbanen beslag på en stor del av området, og lagerplassen ble flyttet øst for Akerselva.