Forskjell mellom versjoner av «Ljan stasjon»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 1: Linje 1:
'''Ljan stasjon''', ubetjent jernbanestasjon på [[Østfoldbanen]] ved km 7,15, på oversiden av [[Mosseveien]] like sør for [[Katten]], anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–[[Holmlia stasjon|Holm,]] noe som medførte at [[Ljansbroen]] ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet.  
+
'''Ljan stasjon''', ubetjent jernbanestasjon på [[Østfoldbanen]] ved km 7,15, på oversiden av [[Mosseveien]] like sør for [[Katten]], anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–[[Holmlia stasjon|Holm,]] noe som medførte at [[Ljansbroen]] ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet.  
  
== Referanser i denne artikkelen ==
 
 
[[Ljansbroen]]
 
 
== Referanser til denne artikkelen ==
 
[[Ljan stasjon|'' Handlinger'']]
 
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]

Revisjonen fra 9. aug. 2018 kl. 15:30

Ljan stasjon, ubetjent jernbanestasjon på Østfoldbanen ved km 7,15, på oversiden av Mosseveien like sør for Katten, anlagt som stasjon 1879, fjernstyrt fra 1987, ubetjent fra 1988. I forbindelse med planlegging av dobbeltspor ble det i begynnelsen av 1920-årene foretatt en stor linjeomlegging Ljan–Holm, noe som medførte at Ljansbroen ble fjernet og Ljan stasjon flyttet. Den gamle stasjonsbygningen ble revet, og erstattet av en ny i mur (ark. Gerhard Fischer ved NSBs arkitektkontor). Det nye stasjonsanlegget, som stod ferdig 1923, består av flere bygninger, det er utført i nyklassisisme, og regnes som et usedvanlig fint stasjonsanlegg og er fredet.