Forskjell mellom versjoner av «Hjortneskaiene»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Hjortneskaiene''', kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av [[Frognerkilen]], terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen ([[Filipstadveien]] 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) | + | '''Hjortneskaiene''', kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av [[Frognerkilen]], terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen ([[Filipstadveien]] 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) og hadde fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987. |
[[Kategori:Havna]] | [[Kategori:Havna]] |
Revisjonen fra 4. mar. 2019 kl. 14:27
Hjortneskaiene, kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av Frognerkilen, terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen (Filipstadveien 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) og hadde fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987.