Forskjell mellom versjoner av «Alnastien»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Alnastien,''' turvei langs [[Alnaelva]], del av turvei D 9 og D 10. Alnastien strekker seg fra [[Lillomarka]] og helt ned til Kværnerdalen. Turveien strtekker seg langs Alna fra [[Hukenveien]] via Grorudparken til [[Hølaløkka]] og [[Grorud stasjon]]. Herfra heter den [[Poudretstien]] ned til [[Alnaparken]]. Turveien fortsetter langs [[Smalvollveien]] til [[Bryn stasjon]] og videre ned [[Svartdalen]] til [[Svartdalsparken]] og [[Kværnerbyen|Kværner]]. | + | '''Alnastien,''' turvei langs [[Alnaelva]], del av turvei D 9 og D 10. Alnastien strekker seg fra [[Lillomarka]] og helt ned til Kværnerdalen. Turveien strtekker seg langs Alna fra [[Hukenveien]] via [[Grorudparken]] til [[Hølaløkka]] og [[Grorud stasjon]]. Herfra heter den [[Poudretstien]] ned til [[Alnaparken]]. Turveien fortsetter langs [[Smalvollveien]] til [[Bryn stasjon]] og videre ned [[Svartdalen]] til [[Svartdalsparken]] og [[Kværnerbyen|Kværner]]. |
''Historikk.'' Den nederste strekningen ble anlagt 1938, og etter sammenslåingen av Oslo og Aker 1948 begynte arbeidet med å bedre fremkommeligheten ved Bryn stasjon. I 1992 startet kommunen prosjektet «Aksjon Alna», og turveien er siden gradvis opparbeidet som en del av Groruddalssatsingen. | ''Historikk.'' Den nederste strekningen ble anlagt 1938, og etter sammenslåingen av Oslo og Aker 1948 begynte arbeidet med å bedre fremkommeligheten ved Bryn stasjon. I 1992 startet kommunen prosjektet «Aksjon Alna», og turveien er siden gradvis opparbeidet som en del av Groruddalssatsingen. |
Revisjonen fra 22. jul. 2019 kl. 08:33
Alnastien, turvei langs Alnaelva, del av turvei D 9 og D 10. Alnastien strekker seg fra Lillomarka og helt ned til Kværnerdalen. Turveien strtekker seg langs Alna fra Hukenveien via Grorudparken til Hølaløkka og Grorud stasjon. Herfra heter den Poudretstien ned til Alnaparken. Turveien fortsetter langs Smalvollveien til Bryn stasjon og videre ned Svartdalen til Svartdalsparken og Kværner.
Historikk. Den nederste strekningen ble anlagt 1938, og etter sammenslåingen av Oslo og Aker 1948 begynte arbeidet med å bedre fremkommeligheten ved Bryn stasjon. I 1992 startet kommunen prosjektet «Aksjon Alna», og turveien er siden gradvis opparbeidet som en del av Groruddalssatsingen.