Forskjell mellom versjoner av «Grorud skysstasjon»

(Ny side: '''Grorud skysstasjon''', en skysstasjon som lå ikke langtfra Grorud stasjon, opprettet i 1846, da skysstasjonstilskuddet ble overført fra Bånkall gård til den faste skysstas…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Grorud skysstasjon''', en skysstasjon som lå ikke langtfra [[Grorud stasjon]], opprettet i 1846, da skysstasjonstilskuddet ble overført fra [[Bånkall gård]] til den faste skysstasjonen her. Allerede fra 1831 hadde dette vært en såkalt tilsigelsesstasjon, hvorfra man kunne betale sfor skyss til Nordby i Nitedal og til Skramstad i Skedsmo. Da Hovedbanen kom hit i 1854, kunne man ta toget hit og få skyss videre til neste skysstasjon. Skysstasjonen på Grorud ble nedlagt i 1918. – Se også [[Martin Borrebekkens vei]].
+
'''Grorud skysstasjon''', en skysstasjon som lå ikke langt fra [[Grorud stasjon]], opprettet i 1846, da skysstasjonstilskuddet ble overført fra [[Bånkall gård]] til den faste skysstasjonen her. Allerede fra 1831 hadde dette vært en såkalt tilsigelsesstasjon, hvorfra man kunne betale for skyss til Nordby i Nitedal og til Skramstad i Skedsmo. Da [[Hovedbanen]] kom hit i 1854, kunne man ta toget hit og få skyss videre til neste skysstasjon. Skysstasjonen på Grorud ble nedlagt i 1918. – Se også [[Martin Borrebekkens vei]].
 
[[Kategori:Skysstasjoner]]
 
[[Kategori:Skysstasjoner]]
 +
[[Kategori:Bydel Grorud]]

Revisjonen fra 28. mar. 2020 kl. 17:11

Grorud skysstasjon, en skysstasjon som lå ikke langt fra Grorud stasjon, opprettet i 1846, da skysstasjonstilskuddet ble overført fra Bånkall gård til den faste skysstasjonen her. Allerede fra 1831 hadde dette vært en såkalt tilsigelsesstasjon, hvorfra man kunne betale for skyss til Nordby i Nitedal og til Skramstad i Skedsmo. Da Hovedbanen kom hit i 1854, kunne man ta toget hit og få skyss videre til neste skysstasjon. Skysstasjonen på Grorud ble nedlagt i 1918. – Se også Martin Borrebekkens vei.