Forskjell mellom versjoner av «Holmen stasjon»
(Ny side: '''Holmen stasjon''', holdeplass på Røabanen mellom Makrellbekken og Hovseter, opprettet ved forlengelsen av Smestadbanen til Røa (st…) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Holmen stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Makrellbekken (strøk)|Makrellbekken]] og [[Hovseter|Hovseter,]] opprettet ved forlengelsen av [[Smestadbanen]] til [[Røa (strøk)|Røa]] i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av | + | '''Holmen stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Makrellbekken (strøk)|Makrellbekken]] og [[Hovseter|Hovseter,]] opprettet ved forlengelsen av [[Smestadbanen]] til [[Røa (strøk)|Røa]] i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av arkitektene Bernt Heiberg og Ola Mørk Sandvik. |
+ | |||
+ | Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, var allerede den gamle kiosken revet. Stasjonen fikk undergang under banen, slik at det ikke lenger skulle være kryss i plan som tidligere. Perrongen ved oppovergående spor ble forlenget og perrongen ved nedovergående spor ble flyttet sørover, forlenget og fikk nytt leskur. | ||
+ | [[Kategori:Holdeplasser]] | ||
+ | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] |
Revisjonen fra 13. apr. 2020 kl. 13:34
Holmen stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Makrellbekken og Hovseter, opprettet ved forlengelsen av Smestadbanen til Røa i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av arkitektene Bernt Heiberg og Ola Mørk Sandvik.
Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, var allerede den gamle kiosken revet. Stasjonen fikk undergang under banen, slik at det ikke lenger skulle være kryss i plan som tidligere. Perrongen ved oppovergående spor ble forlenget og perrongen ved nedovergående spor ble flyttet sørover, forlenget og fikk nytt leskur.