Forskjell mellom versjoner av «Makrellbekken stasjon»

(Ny side: '''Makrellbekken stasjon''', holdeplass på Røabanen mellom ''Smestad'' og Holmen opprettet i 1935, da Smestadbanen ble forlenget til Røa. Stasjonen ble anla…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Makrellbekken stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom ''Smestad'' og [[Holmen stasjon|Holmen]] opprettet i 1935, da [[Smestadbanen]] ble forlenget til Røa. Stasjonen ble anlagt på nordsiden av  krysset  med [[Sørkedalsveien]], som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppørt kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på [[Hovseter stasjon|Hovseter.]] Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.  
+
'''Makrellbekken stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Smestad stasjon|Smestad]] og [[Holmen stasjon|Holmen]], opprettet i 1935, da [[Smestadbanen]] ble forlenget til [[Røa stasjon|Røa]]. Stasjonen ble anlagt på nordsiden av  krysset  med [[Sørkedalsveien]], som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppført kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på [[Hovseter stasjon|Hovseter.]] Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.  
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Revisjonen fra 17. jun. 2020 kl. 08:53

Makrellbekken stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Smestad og Holmen, opprettet i 1935, da Smestadbanen ble forlenget til Røa. Stasjonen ble anlagt på nordsiden av krysset med Sørkedalsveien, som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppført kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på Hovseter. Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.