Forskjell mellom versjoner av «Awilhelmsen AS»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''AWilhelmsen AS''', Anders Wilhelmsen stiftet A/S Awilco i 1939. Rederiet holdt først til i Ivaran-gården, | + | '''AWilhelmsen AS''', Anders Wilhelmsen stiftet A/S Awilco i 1939. Rederiet holdt først til i Ivaran-gården, [[Tollbugata]] 11, senere i Bananmodneriet på [[Filipstad (strøk)|Filipstad]], i Thiisgården Vika og i NAF-gården i [[Storgata]]. Siden 1990 har [[Beddingen]] 8 på [[Aker Brygge]], vært rederiets selveiende hovedkvarter. |
Anders Wilhelmsen vokste opp på Tjøme i Vestfold. Etter handelsutdannelse dro han til Oslo, hvor han fikk stilling i Ivarans Rederi, etter hvert som kontorsjef og administrerende direktør. ''Segundo'' var'' ''innkjøpt fra Ivarans Rederi og gikk tapt ved krigsforlis, men virksomheten kom i gang like etter krigen med ''Wilfred ''og ''Wilchief,''' '''''et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. I 1955 og 1958 ble de to sønnene Arne (1929 – 2020) og Gjert (1926 – 2018), henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, medinnehavere i disponentfirmaet som fikk navnet Anders Wilhelmsen & Co., med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Ved farens bortgang ble Arne rederiets administrerende direktør og ubestridte leder i de kommende tiårene, i nært samarbeid med sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør. | Anders Wilhelmsen vokste opp på Tjøme i Vestfold. Etter handelsutdannelse dro han til Oslo, hvor han fikk stilling i Ivarans Rederi, etter hvert som kontorsjef og administrerende direktør. ''Segundo'' var'' ''innkjøpt fra Ivarans Rederi og gikk tapt ved krigsforlis, men virksomheten kom i gang like etter krigen med ''Wilfred ''og ''Wilchief,''' '''''et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. I 1955 og 1958 ble de to sønnene Arne (1929 – 2020) og Gjert (1926 – 2018), henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, medinnehavere i disponentfirmaet som fikk navnet Anders Wilhelmsen & Co., med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Ved farens bortgang ble Arne rederiets administrerende direktør og ubestridte leder i de kommende tiårene, i nært samarbeid med sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør. | ||
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av ''Wilstar, ''den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys. | Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av ''Wilstar, ''den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys. | ||
− | |||
− | |||
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av Wilstar, den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys. | Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av Wilstar, den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys. | ||
Linje 13: | Linje 11: | ||
Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, somovertakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel. | Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, somovertakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel. | ||
− | Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008. | + | Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008. |
+ | |||
+ | Rederiflagget, en hvit W på diagonaldelt rød/blå bakgrunn, ble komponert av brødrene i gutteårene. Skorsteinsfargen har variert fra gult med hvite eller røde bånd, til sort, med hvitt belte omgitt av røde bånd oppe og nede. Flagget har alltid inngått i skorsteinsmerket. | ||
Kilder: | Kilder: |
Revisjonen fra 18. jun. 2021 kl. 12:00
AWilhelmsen AS, Anders Wilhelmsen stiftet A/S Awilco i 1939. Rederiet holdt først til i Ivaran-gården, Tollbugata 11, senere i Bananmodneriet på Filipstad, i Thiisgården Vika og i NAF-gården i Storgata. Siden 1990 har Beddingen 8 på Aker Brygge, vært rederiets selveiende hovedkvarter.
Anders Wilhelmsen vokste opp på Tjøme i Vestfold. Etter handelsutdannelse dro han til Oslo, hvor han fikk stilling i Ivarans Rederi, etter hvert som kontorsjef og administrerende direktør. Segundo var innkjøpt fra Ivarans Rederi og gikk tapt ved krigsforlis, men virksomheten kom i gang like etter krigen med Wilfred og Wilchief, et Liberty- og et T2-tankskip. Rederiet fikk raskt tilført nybygd tonnasje, dominert av tank- og bulkfart, senere også biltransport, det siste i regi av det børsnoterte selskapet A/S Autotransport. I 1955 og 1958 ble de to sønnene Arne (1929 – 2020) og Gjert (1926 – 2018), henholdsvis siviløkonom og sivilingeniør, medinnehavere i disponentfirmaet som fikk navnet Anders Wilhelmsen & Co., med stadig økende ansvar innen hvert sitt fagområde. Ved farens bortgang ble Arne rederiets administrerende direktør og ubestridte leder i de kommende tiårene, i nært samarbeid med sin to år eldre bror, rederiets tekniske direktør.
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av Wilstar, den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys.
Arne Wilhelmsens talent som shippingmann kom klart til uttrykk ved kontraheringen av i 1965 av Wilstar, den gang et av Norges største tankskip. Det var en dristig investering for et lite rederi, men ved leveringen høsten 1967 ble skipet sluttet til en av de høyeste ratene som ble oppnådd i kjølvannet av seksdagerskrigen i juni. Flere tilsvarende slutninger de neste årene ga finansielle muskler til å engasjere rederiet i nye virksomheter: havfiske, offshore, EDB, ferdighus – og cruisefart, rederiets ubestridte kjennemerke i offentlighetens lys.
Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) ble etablert i 1969 av rederiene Anders Wilhelmsen og I.M. Skaugen, noe senere også Gotaas-Larsen, etter initiativ fra turoperatører i Miami. De tre søsterskipene Song of Norway, Nordic Prince og Sun Viking satte en ny standard for passasjerskip i amerikanske farvann, og innledet sammen med Kloster Rederis Norwegian Caribbean Lines (NCL) en ny epoke i norsk og internasjonal cruisefart. Sovereign of the Seas, var med sine 73 000 brutto registertonn verdens største passasjerskip ved leveringen i 1987, senere etterfulgt av stadig større flytende feriesteder.
Mens både Gotaas-Larsen og Skaugen i 1988 ville trekke seg ut av RCCL, brukte Arne Wilhelmsen rederiets avtalte forkjøpsrett til å forhindre et salg til erkerivalen Carnival Corporation, ved at den amerikanske Pritzker-familien kom inn som ny medeier. Med tilførsel av ny kapital ble det gjennomført en sterk utvidelse av flåten, utvidet både i antall og størrelse. Awilhelmsen har fortsatt en 15% eierandel i cruisekonsernet. Den vellykte strategien ga finansiell styrke til å gå inn i andre virkefelt, somovertakelsen av investerings- og eiendomsselskapet Investa i 1993 foruten diverse engasjementer både i og utenfor maritim sektor – oljetransport, boreplattformer, tungløft-transport og detaljhandel.
Konsernet fikk sitt nåværende navn Awilhelmsen i 2008.
Rederiflagget, en hvit W på diagonaldelt rød/blå bakgrunn, ble komponert av brødrene i gutteårene. Skorsteinsfargen har variert fra gult med hvite eller røde bånd, til sort, med hvitt belte omgitt av røde bånd oppe og nede. Flagget har alltid inngått i skorsteinsmerket.
Kilder:
Bård Kolltveit: Fra Verdens Ende mot de syv hav. Anders Wilhelmsen & Co. 1939-1989. (1989)
Bård Kolltveit: Six decades on the Seven Seas. Anders Wilhelmsen & Co. 1939 – 1999. (1999)
Gunnar Jerman: Den evige jakten. Awilhelmsen 1939 – 2019. (2019)