Forskjell mellom versjoner av «Hjortneskaiene»

(Bilde)
 
Linje 1: Linje 1:
 +
[[Fil:Color Line terminalen på Filipstad sett fra gangbroen fra Framnes.jpg|miniatyr|600x600pk|Color Line terminalen på Filipstad sett fra gangbroen fra Framnes. Foto: Helge Høifødt
 +
]]
 
'''Hjortneskaiene''', kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av [[Frognerkilen]], terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen ([[Filipstadveien]] 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) og hadde fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987.
 
'''Hjortneskaiene''', kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av [[Frognerkilen]], terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen ([[Filipstadveien]] 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) og hadde fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987.
  
 
[[Kategori:Havna]]
 
[[Kategori:Havna]]

Nåværende revisjon fra 1. jul. 2021 kl. 09:23

Color Line terminalen på Filipstad sett fra gangbroen fra Framnes. Foto: Helge Høifødt

Hjortneskaiene, kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av Frognerkilen, terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen (Filipstadveien 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962) og hadde fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987.