Moldegata
Revisjon per 25. sep. 2017 kl. 09:59 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Bjølsen, bydel Sagene, fra Lisa Kristoffersens plass til Maridalsveien. Navn 1901 etter byen Molde. Bygninger m.m.: 7. Bjølsenhallen, tidligere en del av Oslo Sporveier...")
Bjølsen, bydel Sagene, fra Lisa Kristoffersens plass til Maridalsveien. Navn 1901 etter byen Molde.
Bygninger m.m.: 7. Bjølsenhallen, tidligere en del av Oslo Sporveiers bussgarasjeanlegg (adresse Moldegata 1). Første del av bussgarasjen ble oppført 1928 og tatt i bruk 1929 (ark. Carl Vorbeck). På grunn av den raske økningen i busstrafikken begynte man allerede samme år å utvide garasjen til dobbel størrelse. Ny utvidelse 1940, da den store buehallen mot Maridalsveien stod ferdig. Anlegget hadde en kapasitet på 120 busser. Under den annen verdenskrig ble garasjeanlegget brukt av tyskernes transporttjeneste, og ble utsatt for en sabotasjeaksjon natt til 14. august 1944, utført av Oslo-gjengen.
Eiendommen ble 1998 solgt til Studentsamskipnaden i Oslo. Anlegget ble 2001–03 utbygd til Bjølsen studentby. Hoveddelen av studentbyen består av 15 bygninger med varierende etasjetall og har adresse til Moldegata 3–5, 11–27 og 41–45 (ark. Telje-Torp-Aasen). I tillegg kommer Moldegata 29–39, den ombygde gamle verksteddelen av bussgarasjen i to etasjer. Studentbyen består også av tre boligblokker i Maridalsveien 207–11, oppført 2003–05 (ark. Petter Bogen) og med gårdsplass mot Akerselva.