Hjortneskaiene

Revisjon per 25. sep. 2017 kl. 09:53 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av Frognerkilen, terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjort...")
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Kaianlegg for utenriks fergetrafikk på østsiden av Frognerkilen, terminalanlegg for gods og passasjerer til og fra Kiel, tidligere også Hirtshals (Color Line). Vestre Hjortneskai stod ferdig 1959. I 1975 ble det bygd en ro/ro-rampe i nord. Søndre Hjortneskai ble tatt i bruk 1961 og gjenfylt 1986. Den sirkelrunde lagerbygningen (Filipstadveien 25) hadde plass til 500 biler, oppført 1959 (ark. Jarle Berg; fikk arkitekturprisen Betongtavlen 1962); fasade med betongelementer utformet av billedhuggeren Ørnulf Bast. Revet 1986. Nytt terminalbygg (ark. Truls Thorenfeldt) ferdig 1987.

Referanser til denne artikkelen

Filipstadveien