Forskjell mellom versjoner av «Filipstadutstikkeren»

 
Linje 1: Linje 1:
'''Filipstadutstikkeren''', kaianlegg for ro/ro og stykkgods i forlengelsen av [[Filipstadkaia]], bygd 1945–57. Bassenget mellom Filipstadutstikkeren og den nordenfor liggende [[Brannskjærutstikkeren]] ble gjenfylt 1988–89, og den såkalte «Vorta» ble utfylt 1989–90 fra sørspissen av utstikkeren og østover med utsprengte masser fra tunnelanlegget til Fjellinjen. Arbeidet ble stanset 1990 i påvente av at reguleringsplanen for området skulle bli vedtatt. Utfyllingen skjedde i regi av Statens Vegvesen Oslo og Havnevesenet, og har vært meget omstridt. Fortsatt utfylling har derfor ikke funnet sted.
+
'''Filipstadutstikkeren''', kaianlegg for ro/ro og stykkgods i forlengelsen av [[Filipstadkaia]], bygd 1945–57. Bassenget mellom Filipstadutstikkeren og den nordenfor liggende [[Brannskjærutstikkeren]] ble gjenfylt 1988–89, og den såkalte «Vorta» ble utfylt 1989–90 fra sørspissen av utstikkeren og østover med utsprengte masser fra tunnelanlegget til [[Fjellinjen AS|Fjellinjen]]. Arbeidet ble stanset 1990 i påvente av at reguleringsplanen for området skulle bli vedtatt. Utfyllingen skjedde i regi av Statens Vegvesen Oslo og [[Oslo Havn KF|Havnevesenet]], og har vært meget omstridt. Fortsatt utfylling har derfor ikke funnet sted.
 
[[Kategori:Kaiene]]
 
[[Kategori:Kaiene]]

Nåværende revisjon fra 18. jan. 2019 kl. 10:12

Filipstadutstikkeren, kaianlegg for ro/ro og stykkgods i forlengelsen av Filipstadkaia, bygd 1945–57. Bassenget mellom Filipstadutstikkeren og den nordenfor liggende Brannskjærutstikkeren ble gjenfylt 1988–89, og den såkalte «Vorta» ble utfylt 1989–90 fra sørspissen av utstikkeren og østover med utsprengte masser fra tunnelanlegget til Fjellinjen. Arbeidet ble stanset 1990 i påvente av at reguleringsplanen for området skulle bli vedtatt. Utfyllingen skjedde i regi av Statens Vegvesen Oslo og Havnevesenet, og har vært meget omstridt. Fortsatt utfylling har derfor ikke funnet sted.