Forskjell mellom versjoner av «Grorud stasjon»

(oppslags ord og tilføyelse om blått skilt)
Linje 1: Linje 1:
'''Grorud stasjon,''' ubetjent stasjon på [[Hovedbanen]] ved km 10,5, øst for krysset [[Østre Aker vei]]–[[Grorudveien]], anlagt som stasjon til Hovedbanens åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av Oslo Byes Vels blå kulturhistoriske skilt.
+
'''Grorud stasjon,''' ubetjent stasjon på [[Hovedbanen]] ved km 10,5, øst for krysset [[Østre Aker vei]]–[[Grorudveien]], anlagt som stasjon til Hovedbanens åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står. [[Carl Fredriksens Transport]] brukte i desember 1942 stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger. Stasjonens stillverk ble sprengt i en sabotasjeaksjon i november 1944. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av Oslo Byes Vels blå kulturhistoriske skilt.
  
 
== Referanser til denne artikkelen ==
 
== Referanser til denne artikkelen ==
  
 
[[Grorudveien]]
 
[[Grorudveien]]
 +
[[Kategori:Stasjoner]]
 +
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]

Revisjonen fra 19. apr. 2018 kl. 18:48

Grorud stasjon, ubetjent stasjon på Hovedbanen ved km 10,5, øst for krysset Østre Aker veiGrorudveien, anlagt som stasjon til Hovedbanens åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står. Carl Fredriksens Transport brukte i desember 1942 stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger. Stasjonens stillverk ble sprengt i en sabotasjeaksjon i november 1944. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av Oslo Byes Vels blå kulturhistoriske skilt.

Referanser til denne artikkelen

Grorudveien