Gågater

Gågater, gater med forbud mot bilkjøring unntatt vareleveranser og utrykningskjøretøyer, opprettet for å bedre bymiljøet og som tiltak mot at handlegater i Sentrum mister markedsandeler til nye kjøpesentre utenfor bykjernene.

Passasjen «Strøget» ble åpnet i 1973, og regnes av enkelte som den første gågaten i Oslo, selv om den aldri har vært trafikkert og siden sperret for gjennomkjøring, som er den vanlige forståelsen av en gågate. De første gågatene i byen kom i begynnelsen av 1970-årene, først i Lille Grensen, deretter i området rundt varemagasinet Steen & Strøm; Øvre Slottsgate og Karl Johans gate fra Egertorget til Kirkegata, senere forlenget til Jernbanetorget. Etter hvert er det kommet til flere i Oslo sentrum, og senere har også en rekke kjøpesentre i drabantbyene fått innebygde gågater.

Et problem har vært hvem som skulle håndheve trafikkbestemmelsene knyttet til gågateanlegg; politiet har nå den myndigheten. Varelevering skjer stort sett frem til klokken 11 om morgenen. For gågatene i Sentrum har kommunen inngått avtale med grunneierne langs gatene om å legge varmekabler og å møblere fotgjengerarealene.