Forskjell mellom versjoner av «Øivind Lorentzen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho, etablert av hans far | + | '''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho,'' etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967). I 1908 skifet rederiet navn til ''Empresa de Navegacao L. Lorentzen.'' I 1913 etablerte brødrene ''Lorentzen & Co.'' i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og Jacob Natvig kom inn som medinnehaver i rederiet som nå skiftet navn til ''Lorentzen, Natvig & Co''. Skipet «Sobral» ble senket i 1917. |
− | I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i Den Norske Syd-Amerikalinje (SAL). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig lederi rederiet. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i SAL for å konsentrere seg om Nopal. I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. I 1972 etablerte ''Øivind Lorentzen A/S'' og selskapet | + | I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i ''Den Norske Syd-Amerikalinje'' (''SAL''). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig lederi rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i ''SAL'' for å konsentrere seg om ''Nopal''. |
+ | |||
+ | Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Lorentzen ''Nortraship'', først i London, senere i New York. | ||
+ | |||
+ | I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. I 1972 etablerte ''Øivind Lorentzen A/S'' og selskapet ''Star Shipping'' selskapet ''Nopal Star Auto Carriers'' (NOSAC). I 1987 ble ''Øivind Lorentzen A/S'' og ''K/S A/S Benargus & Co''. solgt til [[Norske Amerikalinje|Den Norske Amerikalinje A/S]]. | ||
Øivind lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal. | Øivind lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal. | ||
− | Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen «Bjørnebo» i Hoffsveien 65. Selv bodde han i | + | Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen [[Bjørnebo|«Bjørnebo»]] i [[Hoffsveien]] 65. Selv bodde han i «Villa Ragnarin» i [[Husebyveien]] 6. |
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 26. jun. 2019 kl. 08:47
Øivind Lorentzen, tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet Sobral. Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet H. L. Lorentzen & Filho, etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967). I 1908 skifet rederiet navn til Empresa de Navegacao L. Lorentzen. I 1913 etablerte brødrene Lorentzen & Co. i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og Jacob Natvig kom inn som medinnehaver i rederiet som nå skiftet navn til Lorentzen, Natvig & Co. Skipet «Sobral» ble senket i 1917.
I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i Den Norske Syd-Amerikalinje (SAL). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet The Northern Pan-America Line A/S i Oslo (Nopal) for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig lederi rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i SAL for å konsentrere seg om Nopal.
Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Lorentzen Nortraship, først i London, senere i New York.
I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. I 1972 etablerte Øivind Lorentzen A/S og selskapet Star Shipping selskapet Nopal Star Auto Carriers (NOSAC). I 1987 ble Øivind Lorentzen A/S og K/S A/S Benargus & Co. solgt til Den Norske Amerikalinje A/S.
Øivind lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal.
Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen «Bjørnebo» i Hoffsveien 65. Selv bodde han i «Villa Ragnarin» i Husebyveien 6.