Forskjell mellom versjoner av «Harald A. Møller A/S»
m (Trond flyttet siden Møller, Harald A. til Harald A. Møller A/S) |
|||
Linje 9: | Linje 9: | ||
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske ''Volkswagenwerk'', og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 ''Volkswagen''-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla». | Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske ''Volkswagenwerk'', og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 ''Volkswagen''-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla». | ||
− | Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene ''Audi'' (fra 1974), ''Skoda'' (fra 1992) og Seat fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler. | + | Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene ''Audi'' (fra 1974), ''Skoda'' (fra 1992) og ''Seat'' fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler. |
[[Kategori:Handel]] | [[Kategori:Handel]] | ||
[[Kategori:Industri]] | [[Kategori:Industri]] |
Nåværende revisjon fra 24. okt. 2019 kl. 11:53
Harald A. Møller A/S, bilforretning grunnlagt i 1936 av Harald Aars Møller (1985–1987) under navnet Strømmen Auto A/S, med bilforhandlerne Kristian Kolberg og Josef de Caspary som medeiere. Firmaet skiftet i 1946 navn til Harald A. Møller A/S, i dag holdingselskapet Møller Mobility Group som fortsatt er familieeid og har landets største bilforhandlerkjede foruten selskaper som står for låne- og leasingfinansiering for bilkundene og eiendomsforvaltning i Norge, Sverige, Latvia og Litauen.
Selskapet har 67 forhandlere og ca. 4300 ansatte over hele landet. I Oslo er Møller Bil Oslo Vest et stort salgs-, verksteds- og servicesenter i Lilleakerveien 20–22, bygd på et lokk over Granfosstunnelen. I etterkrigstiden hadde firmaet kontorer og bilforretning i første og annen etasje i Stortingsgata 30 og verksted i Vogts gate 66/Sandakerveien 35 (nå 39).
Historikk
Harald Aars Møller arbeidet fra 1923 i bilforretningen Kolberg, Caspary & Co. i Oslo til han startet sitt eget firma, som blant annet forhandlet de amerikanske bilmerkene Dodge og DeSoto. Firmaet solgte også den norskmonterte Strømmen (fra Strømmens Værksted), som ble mye brukt i drosjetrafikken i hovedstaden i 1930-årene.
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske Volkswagenwerk, og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 Volkswagen-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».
Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene Audi (fra 1974), Skoda (fra 1992) og Seat fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler.