Forskjell mellom versjoner av «Makrellbekken stasjon»

 
Linje 1: Linje 1:
 +
[[Fil:Makrellbekken stasjon.jpg|miniatyr|600x600pk|Makrellbekken stasjon, 1935. Foto: Karl Harstad / Oslo Museum]]
 
'''Makrellbekken stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Smestad stasjon|Smestad]] og [[Holmen stasjon|Holmen]], opprettet i 1935, da [[Smestadbanen]] ble forlenget til [[Røa stasjon|Røa]]. Stasjonen fikk navn etter [[Makrellbekken (bekk)|Makrellbekken]] og ble anlagt på nordsiden av  krysset  med [[Sørkedalsveien]], som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppført kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på [[Hovseter stasjon|Hovseter.]] Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.  
 
'''Makrellbekken stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Smestad stasjon|Smestad]] og [[Holmen stasjon|Holmen]], opprettet i 1935, da [[Smestadbanen]] ble forlenget til [[Røa stasjon|Røa]]. Stasjonen fikk navn etter [[Makrellbekken (bekk)|Makrellbekken]] og ble anlagt på nordsiden av  krysset  med [[Sørkedalsveien]], som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppført kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på [[Hovseter stasjon|Hovseter.]] Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.  
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Nåværende revisjon fra 4. nov. 2020 kl. 14:10

Makrellbekken stasjon, 1935. Foto: Karl Harstad / Oslo Museum

Makrellbekken stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Smestad og Holmen, opprettet i 1935, da Smestadbanen ble forlenget til Røa. Stasjonen fikk navn etter Makrellbekken og ble anlagt på nordsiden av krysset med Sørkedalsveien, som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppført kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og på Hovseter. Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.