Forskjell mellom versjoner av «Øivind Lorentzen»
(7 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho, etablert av hans far | + | '''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho,'' etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967) ledelsen av rederiet. I 1908 skiftet rederiet navn til ''Empresa de Navegacao L. Lorentzen.'' I 1913 etablerte brødrene ''Lorentzen & Co.'' i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og Jacob Natvig (1870–1937) kom inn som medinnehaver i rederiet, som nå skiftet navn til ''Lorentzen, Natvig & Co''. Skipet «Sobral» ble senket i 1917. |
− | I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i Den Norske Syd-Amerikalinje (SAL). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig | + | I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i ''Den Norske Syd-Amerikalinje'' (''SAL''). ''Lorentzen, Natvig & Co''. endret navn til ''Natvig & Co''. Øivind Lorentzens selskap ''A/S Sobral'' kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig leder i rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i ''SAL'' for å konsentrere seg om ''Nopal''. |
− | Øivind | + | Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Øivind Lorentzen ''Nortraship'', først i London, senere i New York. |
− | Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen «Bjørnebo» i Hoffsveien | + | I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. Ved inngangen til 1970-årene disponerte rederiet 15 skip på til sammen 113 00 br.t. og to cruiseskip sammen med [[Fearnley & Eger]]. Rederiet drev linjefart fra Mexicogolfen til Sør-Amerikas østkyst og Vest-Afrika samt transport av flytende gass. I 1972 etablerte ''Øivind Lorentzen A/S'' og selskapet ''Star Shipping'' selskapet ''Nopal Star Auto Carriers''. I 1987 ble ''Øivind Lorentzen A/S'' solgt til [[Norske Amerikalinje|Den Norske Amerikalinje A/S]]. |
+ | |||
+ | Øivind Lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal. | ||
+ | |||
+ | Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen [[Bjørnebo|«Bjørnebo»]] i [[Hoffsveien]] 65. Selv bodde han i «Villa Ragnarin» i [[Husebyveien]] 6. | ||
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Nåværende revisjon fra 30. apr. 2021 kl. 15:31
Øivind Lorentzen, tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet Sobral. Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet H. L. Lorentzen & Filho, etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967) ledelsen av rederiet. I 1908 skiftet rederiet navn til Empresa de Navegacao L. Lorentzen. I 1913 etablerte brødrene Lorentzen & Co. i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og Jacob Natvig (1870–1937) kom inn som medinnehaver i rederiet, som nå skiftet navn til Lorentzen, Natvig & Co. Skipet «Sobral» ble senket i 1917.
I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i Den Norske Syd-Amerikalinje (SAL). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet The Northern Pan-America Line A/S i Oslo (Nopal) for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig leder i rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i SAL for å konsentrere seg om Nopal.
Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Øivind Lorentzen Nortraship, først i London, senere i New York.
I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. Ved inngangen til 1970-årene disponerte rederiet 15 skip på til sammen 113 00 br.t. og to cruiseskip sammen med Fearnley & Eger. Rederiet drev linjefart fra Mexicogolfen til Sør-Amerikas østkyst og Vest-Afrika samt transport av flytende gass. I 1972 etablerte Øivind Lorentzen A/S og selskapet Star Shipping selskapet Nopal Star Auto Carriers. I 1987 ble Øivind Lorentzen A/S solgt til Den Norske Amerikalinje A/S.
Øivind Lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal.
Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen «Bjørnebo» i Hoffsveien 65. Selv bodde han i «Villa Ragnarin» i Husebyveien 6.