Forskjell mellom versjoner av «Øivind Lorentzen»

 
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho,'' etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967) ledelsen av rederiet. I 1908 skiftet rederiet  navn til ''Empresa de Navegacao L. Lorentzen.'' I 1913 etablerte brødrene ''Lorentzen & Co.'' i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og  Jacob Natvig kom inn som medinnehaver i rederiet som nå skiftet navn til ''Lorentzen, Natvig & Co''. Skipet «Sobral» ble senket i 1917.
+
'''Øivind Lorentzen''', tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet ''Sobral.'' Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet ''H. L. Lorentzen & Filho,'' etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967) ledelsen av rederiet. I 1908 skiftet rederiet  navn til ''Empresa de Navegacao L. Lorentzen.'' I 1913 etablerte brødrene ''Lorentzen & Co.'' i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og  Jacob Natvig (1870–1937) kom inn som medinnehaver i rederiet, som nå skiftet navn til ''Lorentzen, Natvig & Co''. Skipet «Sobral» ble senket i 1917.
  
 
I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i ''Den Norske Syd-Amerikalinje'' (''SAL''). ''Lorentzen, Natvig & Co''. endret navn til ''Natvig & Co''. Øivind Lorentzens selskap ''A/S Sobral'' kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig leder i rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i ''SAL'' for å konsentrere seg om ''Nopal''.  
 
I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i ''Den Norske Syd-Amerikalinje'' (''SAL''). ''Lorentzen, Natvig & Co''. endret navn til ''Natvig & Co''. Øivind Lorentzens selskap ''A/S Sobral'' kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet ''The Northern Pan-America Line A/S'' i Oslo ''(Nopal'') for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig leder i rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i ''SAL'' for å konsentrere seg om ''Nopal''.  
Linje 5: Linje 5:
 
Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Øivind Lorentzen ''Nortraship'', først i London, senere i New York.
 
Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Øivind Lorentzen ''Nortraship'', først i London, senere i New York.
  
I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. Ved inngangen til 1970-årene disponerte rederiet 15 skip på til sammen 113 00 br.t. og to cruiseskip sammen med [[Fearnley & Eger]]. Rederiet drev linjefart fra Den meksikanske golf til Sør-Amerikas østkyst og Vest-Afrika  samt transport av flytende gass. I 1972  etablerte ''Øivind Lorentzen A/S'' og selskapet ''Star Shipping'' selskapet ''Nopal Star Auto Carriers''. I 1987 ble ''Øivind Lorentzen A/S'' solgt til [[Norske Amerikalinje|Den Norske Amerikalinje A/S]].
+
I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. Ved inngangen til 1970-årene disponerte rederiet 15 skip på til sammen 113 00 br.t. og to cruiseskip sammen med [[Fearnley & Eger]]. Rederiet drev linjefart fra Mexicogolfen til Sør-Amerikas østkyst og Vest-Afrika  samt transport av flytende gass. I 1972  etablerte ''Øivind Lorentzen A/S'' og selskapet ''Star Shipping'' selskapet ''Nopal Star Auto Carriers''. I 1987 ble ''Øivind Lorentzen A/S'' solgt til [[Norske Amerikalinje|Den Norske Amerikalinje A/S]].
  
 
Øivind Lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal.
 
Øivind Lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal.

Nåværende revisjon fra 30. apr. 2021 kl. 15:31

Øivind Lorentzen, tidligere skipsrederi, etablert i 1915 av av Øivind Lorentzen (1881–1980) med skipsaksjeselskapet Sobral. Dette skjedde etter at han i 1908 hadde arbeidet rederiet H. L. Lorentzen & Filho, etablert i Brasil i 1903 av hans far Hans Ludvig Lorentzen (1840-1905). Faren hadde begynt med skipsfart på Brasil i 1892. Ved farens død overtok Ludvig Lorentzen (1883–1967) ledelsen av rederiet. I 1908 skiftet rederiet navn til Empresa de Navegacao L. Lorentzen. I 1913 etablerte brødrene Lorentzen & Co. i Kristiania. Ludvig Lorentzen gikk ut av rederiet i 1915, og Jacob Natvig (1870–1937) kom inn som medinnehaver i rederiet, som nå skiftet navn til Lorentzen, Natvig & Co. Skipet «Sobral» ble senket i 1917.

I 1923 forlot Øivind Lorentzen firmaet for å arbeide i Den Norske Syd-Amerikalinje (SAL). Lorentzen, Natvig & Co. endret navn til Natvig & Co. Øivind Lorentzens selskap A/S Sobral kjøpte sitt første skip i 1929. I 1935 etablerte Lorentzen linjerederiet The Northern Pan-America Line A/S i Oslo (Nopal) for fart mellom USA og Brasil. Sønnen Per Arne Lorentzen (1911–1983) ble daglig leder i rederiet, som han ledet fra New York. I 1938 gikk Øivind Lorentzen av som direktør i SAL for å konsentrere seg om Nopal.

Under den annen verdenskrig organiserte og ledet Øivind Lorentzen Nortraship, først i London, senere i New York.

I sluten av 1950-årene gikk han av som leder. Ved inngangen til 1970-årene disponerte rederiet 15 skip på til sammen 113 00 br.t. og to cruiseskip sammen med Fearnley & Eger. Rederiet drev linjefart fra Mexicogolfen til Sør-Amerikas østkyst og Vest-Afrika samt transport av flytende gass. I 1972 etablerte Øivind Lorentzen A/S og selskapet Star Shipping selskapet Nopal Star Auto Carriers. I 1987 ble Øivind Lorentzen A/S solgt til Den Norske Amerikalinje A/S.

Øivind Lorentzens rederiflagg var grønt med en gul rombe med en blå L i midten. Skorsteinene var hvite med en sort kant øverst og et grønt bånd med rederimerket på siden. I 1930-årene hadde flere av rederiets skip navn som begynte på Rio, senere hadde flertallet av skipene navn som begynte med Nopal.

Øivind Lorentzen hadde kontorer i villaen «Bjørnebo» i Hoffsveien 65. Selv bodde han i «Villa Ragnarin» i Husebyveien 6.