Forskjell mellom versjoner av «Svendengen teglverk»

 
Linje 1: Linje 1:
'''Svendengen teglverk'''. Et teglverk som lå nedenfor [[Kværner Brug]], etablert nedenfor [[Kværnerfossene|Kværnerfossene]] på løkken Svendengen i 1840 av Frederik Rasmussen. Teglverket produserte murstein til bl.a. [[Universitetet i Oslo|Universitetsbygningene]] ved [[Karl Johans gate]], [[Botsfengselet]] og [[Rikshospitalet]]. Teglverket ble i 1844 overtat av J. C. Schønheyder,  som både kjøpte eiendommene Svendengen og Kværner, og gjorde store forbedringer på teglverket. I hans tid arbeidet ca. 100 mann her. Da [[Hovedbanen]] ble anlagt gjennom Kværnerdalen, kjøpte staten Svendengen, og eiendommen ble delt i to av jernbanen. Den vestre delen ble i 1862 tatt over av Oluf Onsum som drev det videre sammen med Kværner Brug, som han hadde grunnlagt i 1853.  
+
'''Svendengen teglverk,''' et tidligere teglverk som lå nedenfor [[Kværner Brug]], etablert nedenfor [[Kværnerfossene|Kværnerfossene]] på løkken Svendengen i 1840 av Frederik Rasmussen. Teglverket produserte murstein til bl.a. [[Universitetet i Oslo|Universitetsbygningene]] ved [[Karl Johans gate]], [[Botsfengselet]] og [[Rikshospitalet]]. Teglverket ble i 1844 overtatt av J. C. Schønheyder,  som både kjøpte eiendommene Svendengen og Kværner og gjorde store forbedringer på teglverket. I hans tid arbeidet ca. 100 mann her. Da [[Hovedbanen]] ble anlagt gjennom Kværnerdalen, kjøpte staten Svendengen, og eiendommen ble delt i to av jernbanen. Den vestre delen ble i 1862 tatt over av Oluf Onsum som drev det videre sammen med Kværner Brug, som han hadde grunnlagt i 1853.  
  
I 1878 gikk det et stort leirras som gjorde store skader på teglverket og jernbanen. Flere tonn blåleire raste ut i Alna, etter at et vannsig hadde undergravd grunnen. Teglerket ble satt i stand igjen, og i 1895 arbeidet det 58 mann her. Teglverket ble nedlagt i 1907. Mens [[Kværnerbyen|Kværne<nowiki/>r]] er blitt en moderne «boligby», er det intet igjen av Svendengen. Der teglverket lå, ligger nå jernbanens vogn- og verkstedshaller.
+
I 1878 gikk det et stort leirras som gjorde store skader på teglverket og jernbanen. Flere tonn blåleire raste ut i [[Alna (elv)|Alna]], etter at et vannsig hadde undergravd grunnen. Teglerket ble satt i stand igjen, og i 1895 arbeidet det 58 mann her.
  
.
+
Teglverket ble nedlagt i 1907. Mens [[Kværnerbyen|Kværne<nowiki/>r]] er blitt en moderne «boligby», er det intet igjen av Svendengen. Der teglverket lå, ligger nå jernbanens vogn- og verkstedshaller.  
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Teglverk]]
 
[[Kategori:Teglverk]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]

Nåværende revisjon fra 10. mai 2021 kl. 11:25

Svendengen teglverk, et tidligere teglverk som lå nedenfor Kværner Brug, etablert nedenfor Kværnerfossene på løkken Svendengen i 1840 av Frederik Rasmussen. Teglverket produserte murstein til bl.a. Universitetsbygningene ved Karl Johans gate, Botsfengselet og Rikshospitalet. Teglverket ble i 1844 overtatt av J. C. Schønheyder, som både kjøpte eiendommene Svendengen og Kværner og gjorde store forbedringer på teglverket. I hans tid arbeidet ca. 100 mann her. Da Hovedbanen ble anlagt gjennom Kværnerdalen, kjøpte staten Svendengen, og eiendommen ble delt i to av jernbanen. Den vestre delen ble i 1862 tatt over av Oluf Onsum som drev det videre sammen med Kværner Brug, som han hadde grunnlagt i 1853.

I 1878 gikk det et stort leirras som gjorde store skader på teglverket og jernbanen. Flere tonn blåleire raste ut i Alna, etter at et vannsig hadde undergravd grunnen. Teglerket ble satt i stand igjen, og i 1895 arbeidet det 58 mann her.

Teglverket ble nedlagt i 1907. Mens Kværner er blitt en moderne «boligby», er det intet igjen av Svendengen. Der teglverket lå, ligger nå jernbanens vogn- og verkstedshaller.