Forskjell mellom versjoner av «Flytoget AS»

 
(4 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Flytoget AS,''' norsk jernbaneselskap, grunnlagt 1992 som NSB [[Gardermobanen]] AS; nåværende navn fra 2000. Selskapet står for driften av flytogene på Gardermobanen. Selskapet ble opprinnelig eid av NSB, eget selskap fra 2003. Flytoget samarbeider i en internasjonal gruppe jernbaner på til sammen ca. 40, kalt Air-Rail Links, som har som oppgave å bringe flypassasjerer til og fra flyplasser. Togene er raske tog med en tillatt topphastighet på 210 km/t. De bruker rundt 19 minutter fra [[Oslo Sentralstasjon]] til [[Oslo lufthavn|Oslo Lufthavn]]. Fra starten av ble det kjørt flytog hvert 20. minutt fra Asker. I tillegg ble det også kjørt et direktetog uten stopp på Lillestrøm hvert 20. minutt, slik at det på strekningen Oslo S-Gardermoen går et flytog hvert 10. minutt. I 2009 ble endestasjonen i vest flyttet fra Asker til Drammen. I løpet av dette året ble også selskapets 16 togsett forlenget fra tre til fire vogner, slik at transportkapasiteten ble utvidet med 33 prosent. Omsetning 2016: 923 millioner kroner, 366 ansatte. Antall passasjerer var 6,5 millioner.  
+
'''Flytoget AS,''' norsk jernbaneselskap, grunnlagt 1992 som NSB [[Gardermobanen]] AS; nåværende navn fra 2000. Selskapet står for driften av flytogene på Gardermobanen. Selskapet ble opprinnelig eid av [[NSB]], eget selskap fra 2003. Flytoget samarbeider i en internasjonal gruppe jernbaner på til sammen ca. 40, kalt Air-Rail Links, som har som oppgave å bringe flypassasjerer til og fra flyplasser. Togene er raske tog med en tillatt topphastighet på 210 km/t. De bruker rundt 19 minutter fra [[Oslo Sentralstasjon]] til [[Oslo lufthavn|Oslo Lufthavn]]. Fra starten av ble det kjørt flytog hvert 20. minutt fra Asker. I tillegg ble det også kjørt et direktetog uten stopp på Lillestrøm hvert 20. minutt, slik at det på strekningen Oslo S-Gardermoen går et flytog hvert 10. minutt. I 2009 ble endestasjonen i vest flyttet fra Asker til Drammen. I løpet av dette året ble også selskapets 16 togsett forlenget fra tre til fire vogner, slik at transportkapasiteten ble utvidet med 33 prosent. Omsetning 2016: 923 millioner kroner, 366 ansatte. Antall passasjerer var 6,5 millioner.  
 
 
''Historikk.''
 
  
 +
==== Historikk ====
 
NSB Gardermobanen AS ble gitt i oppgave å bygge og forberede for drift den dobbeltsporede høyhastighetsjernbanen mellom Oslo, den nye hovedflyplassen på [[Gardermoen]] og Eidsvoll. I 1996 fikk selskapet også i oppgave å stå for selve driften av banen. Gardermobanen mellom Gardermoen og Eidsvoll ble overført til Jernbaneverket i 1998, strekningen Oslo–Gardermoen ble overført 2001.
 
NSB Gardermobanen AS ble gitt i oppgave å bygge og forberede for drift den dobbeltsporede høyhastighetsjernbanen mellom Oslo, den nye hovedflyplassen på [[Gardermoen]] og Eidsvoll. I 1996 fikk selskapet også i oppgave å stå for selve driften av banen. Gardermobanen mellom Gardermoen og Eidsvoll ble overført til Jernbaneverket i 1998, strekningen Oslo–Gardermoen ble overført 2001.
 
+
[[Category:Transportbedrifter]]
[[Kategori:Bedrifter]]
+
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]
[[Kategori:Jernbane]]
 

Nåværende revisjon fra 23. mai 2021 kl. 16:59

Flytoget AS, norsk jernbaneselskap, grunnlagt 1992 som NSB Gardermobanen AS; nåværende navn fra 2000. Selskapet står for driften av flytogene på Gardermobanen. Selskapet ble opprinnelig eid av NSB, eget selskap fra 2003. Flytoget samarbeider i en internasjonal gruppe jernbaner på til sammen ca. 40, kalt Air-Rail Links, som har som oppgave å bringe flypassasjerer til og fra flyplasser. Togene er raske tog med en tillatt topphastighet på 210 km/t. De bruker rundt 19 minutter fra Oslo Sentralstasjon til Oslo Lufthavn. Fra starten av ble det kjørt flytog hvert 20. minutt fra Asker. I tillegg ble det også kjørt et direktetog uten stopp på Lillestrøm hvert 20. minutt, slik at det på strekningen Oslo S-Gardermoen går et flytog hvert 10. minutt. I 2009 ble endestasjonen i vest flyttet fra Asker til Drammen. I løpet av dette året ble også selskapets 16 togsett forlenget fra tre til fire vogner, slik at transportkapasiteten ble utvidet med 33 prosent. Omsetning 2016: 923 millioner kroner, 366 ansatte. Antall passasjerer var 6,5 millioner.

Historikk

NSB Gardermobanen AS ble gitt i oppgave å bygge og forberede for drift den dobbeltsporede høyhastighetsjernbanen mellom Oslo, den nye hovedflyplassen på Gardermoen og Eidsvoll. I 1996 fikk selskapet også i oppgave å stå for selve driften av banen. Gardermobanen mellom Gardermoen og Eidsvoll ble overført til Jernbaneverket i 1998, strekningen Oslo–Gardermoen ble overført 2001.