Forskjell mellom versjoner av «Ringgata»
m (skrivefeil) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Ringgata''', [[Tøyen (strøk)|Tøyen]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra snuplass ved krysset [[Hagegata]]/[[Økernveien]] til stikkvei til [[Tøyengata]] bak det gamle [[Munch-museet]]. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Albert Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble [[Ring 2]] (Kirkeveiringen) fra [[Skøyen (strøk)|Skøyen]] til [[Galgeberg]], der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper. | '''Ringgata''', [[Tøyen (strøk)|Tøyen]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra snuplass ved krysset [[Hagegata]]/[[Økernveien]] til stikkvei til [[Tøyengata]] bak det gamle [[Munch-museet]]. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Albert Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble [[Ring 2]] (Kirkeveiringen) fra [[Skøyen (strøk)|Skøyen]] til [[Galgeberg]], der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper. | ||
− | Bak Tøyen T-banestasjon ligger Kirsebærlunden lekeplass, utviklet av | + | Bak Tøyen T-banestasjon ligger Kirsebærlunden lekeplass, utviklet av arkitektkontoret Fragment i nært samarbeid med Bymiljøetaten med bl.a. kirsebærtrær og lekeapparater. |
[[Kategori:Gater]] | [[Kategori:Gater]] | ||
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] | [[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] |
Nåværende revisjon fra 18. nov. 2022 kl. 13:36
Ringgata, Tøyen, bydel Gamle Oslo, fra snuplass ved krysset Hagegata/Økernveien til stikkvei til Tøyengata bak det gamle Munch-museet. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Albert Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble Ring 2 (Kirkeveiringen) fra Skøyen til Galgeberg, der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper.
Bak Tøyen T-banestasjon ligger Kirsebærlunden lekeplass, utviklet av arkitektkontoret Fragment i nært samarbeid med Bymiljøetaten med bl.a. kirsebærtrær og lekeapparater.