Forskjell mellom versjoner av «Besserud stasjon»

 
(12 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Besserud stasjon,''' [[Holmenkollveien|Holmenkollveien 101]], stasjon på [[Holmenkollbanen]], 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da Holmenkollen. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/Besserudtjernet ved [[Holmenkollbakken|Holmenkollbakken.]] Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på [[Slemdal]]. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskur/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til [[Lillevann]], og tatt i bruk som stasjonsbygning der.  
+
[[Fil:Besserud Stasjonsbygning (2).jpg|alt=|miniatyr|600x600pk|Besserud stasjonsbygning, 2022 Foto: Aslak Malmåsen / Oslo byleksikon]]
 +
[[Fil:Besserud Stasjon (3).jpg|alt=|miniatyr|600x600pk|Besserud stasjon, 2022. Foto: Aslak Malmåsen / Oslo byleksikon]]
 +
'''Besserud stasjon,''' [[Holmenkollveien|Holmenkollveien 101]], stasjon på [[Holmenkollbanen]], 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da ''Holmenkollen''. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/[[Besserudtjernet]] ved [[Holmenkollbakken|Holmenkollbakken.]] Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på [[Slemdal]]. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskjul/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til [[Lillevann]], og tatt i bruk som stasjonsbygning der.  
  
 
Stasjonen hadde postkontor helt fra starten av, og det het Holmenkollen til det ble nedlagt i slutten av 2004. I begynnelsen var det postforbindelse med postledsager på trikken tre ganger om dagen på hverdager og en gang på helligdager. 1. januar 2005 ble det åpnet Post i butikk i ICA Nær-butikken, nå Matkroken, nedenfor stasjonen. Et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] står på fasaden mot sporene for å markere at dette var banens første endestasjon, Holmenkollen.
 
Stasjonen hadde postkontor helt fra starten av, og det het Holmenkollen til det ble nedlagt i slutten av 2004. I begynnelsen var det postforbindelse med postledsager på trikken tre ganger om dagen på hverdager og en gang på helligdager. 1. januar 2005 ble det åpnet Post i butikk i ICA Nær-butikken, nå Matkroken, nedenfor stasjonen. Et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] står på fasaden mot sporene for å markere at dette var banens første endestasjon, Holmenkollen.
  
== Referanser i denne artikkelen ==
 
 
[[Forstadsbaner]]
 
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
 
[[Kategori:Blå skilt]]
 
[[Kategori:Blå skilt]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Stasjonsbygninger]]

Nåværende revisjon fra 26. aug. 2024 kl. 11:57

Besserud stasjonsbygning, 2022 Foto: Aslak Malmåsen / Oslo byleksikon
Besserud stasjon, 2022. Foto: Aslak Malmåsen / Oslo byleksikon

Besserud stasjon, Holmenkollveien 101, stasjon på Holmenkollbanen, 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da Holmenkollen. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/Besserudtjernet ved Holmenkollbakken. Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på Slemdal. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskjul/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til Lillevann, og tatt i bruk som stasjonsbygning der.

Stasjonen hadde postkontor helt fra starten av, og det het Holmenkollen til det ble nedlagt i slutten av 2004. I begynnelsen var det postforbindelse med postledsager på trikken tre ganger om dagen på hverdager og en gang på helligdager. 1. januar 2005 ble det åpnet Post i butikk i ICA Nær-butikken, nå Matkroken, nedenfor stasjonen. Et av Oslo Byes Vels blå skilt står på fasaden mot sporene for å markere at dette var banens første endestasjon, Holmenkollen.