Forskjell mellom versjoner av «Skarpsno»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
(Created page with "Området på nordøstsiden av Frognerkilen, tidligere opplagstomt for tømmer fra Frogner hovedgård og fergested for overfart til Bygdøy. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvend...")
 
 
(10 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Området på nordøstsiden av Frognerkilen, tidligere opplagstomt for tømmer fra Frogner hovedgård og fergested for overfart til Bygdøy. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvendt for lossing av jakter. Eiere av byløkkene ved Frognerkilen gikk sammen om å bygge båthus på stedet i 1844. Kommunen overtok eiendommen 1889. Fergetrafikken til Bygdøy ble drevet med robåter av Elias Skarpsno og sønner. De bodde i en hytte på bergknausen ovenfor fergeleiet. Flytebrygge ble utlagt da en dampferge ble anskaffet 1896. Senere overtok motordrevne og elektriske ferger mellom Skarpsno og Oscarshall brygge, men ferging med robåt foregikk til 1920-årene. [[Skarpsno stasjon]] på Drammensbanen åpnet 1882. Villabebyggelse fra 1890-årene. Sporveisforbindelse, Skarpsnolinjen, fra 1894. Jubileumsutstillingen på Frogner 1914 hadde avdeling på Skarpsno for sjøfart og fiskeri. Kloakkrenseanlegg på Skarpsno fra begynnelsen av 1930-årene, nedlagt 1983. Området består for en stor del av fasjonable villaer og leiligheter; en bevaringsplan for området ble vedtatt 1992.
+
'''Skarpsno''', området på nordøstsiden av [[Frognerkilen]].
  
Navnet kommer antagelig av nederlandsk Scarpen oort, det skarpe hjørne, som finnes på Geelkercks Christiania-kart fra 1649.
+
Her var det tidligere opplagstomt for tømmer fra [[Frogner hovedgård]] og fergested for overfart til [[Bygdøy]]. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvendt for lossing av jakter. Eiere av byløkkene ved Frognerkilen gikk sammen om å bygge båthus på stedet i 1844. Kommunen overtok eiendommen 1889. Fergetrafikken til Bygdøy ble drevet med robåter av Elias Skarpsno og sønner. De bodde i en hytte på bergknausen ovenfor fergeleiet. Flytebrygge ble utlagt da en dampferge ble anskaffet 1896. Senere overtok motordrevne og elektriske ferger mellom Skarpsno og [[Oscarshall|Oscarshall brygge]], men ferging med robåt foregikk til 1920-årene.  
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
[[Skarpsno stasjon]] på [[Drammensbanen]] åpnet 1882. Strøket har to parker, [[Skarpsnoparken]] fra 1930 og [[Frøyas Have]] fra 1990-årene.
  
[[Skarpsno stasjon]]
+
Boligområdet har villabebyggelse fra 1890-årene. Sporveisforbindelse, Skarpsnolinjen, fra 1894. [[Jubileumsutstillingen|Jubileumsutstillingen på Frogner]] 1914 hadde avdeling på Skarpsno for sjøfart og fiskeri. Et kloakkrenseanlegg på Skarpsno fra begynnelsen av 1930-årene ble nedlagt 1983, da [[Vestfjorden Avløpsselskap AS]] startet driften. Området består for en stor del av fasjonable villaer og leiligheter; en bevaringsplan for området ble vedtatt 1992. 
 +
 
 +
Opprinnelsen til ''navnet'' er ikke kjent. På Isac Geelkercks Christiania-kart fra 1649 er det angitt et stedsnavn, ''Scarpen Oort,'' 'det skarpe hjørne', som den nordligste bastionen på [[Akershus slott og festning|Akershus festning]]. Navnet ble siden forvansket til ''Escarpe du nord'', fordi det ble mistolket som 'Nordskansen'. Det er ingen holdepunkter for at det noen gang har vært en skanse ved Skarpsno, men det kan være et oppkallingsnavn.
 +
[[Kategori:Strøk]]
 +
[[Kategori:Bydel Frogner]]
 +
{{#coordinates:primary|59.914616|10.701949|type:landmark_region:NO|name=Oslo}}

Nåværende revisjon fra 4. nov. 2024 kl. 13:16

Skarpsno, området på nordøstsiden av Frognerkilen.

Her var det tidligere opplagstomt for tømmer fra Frogner hovedgård og fergested for overfart til Bygdøy. Fra 1840 ble Skarpsno brygge anvendt for lossing av jakter. Eiere av byløkkene ved Frognerkilen gikk sammen om å bygge båthus på stedet i 1844. Kommunen overtok eiendommen 1889. Fergetrafikken til Bygdøy ble drevet med robåter av Elias Skarpsno og sønner. De bodde i en hytte på bergknausen ovenfor fergeleiet. Flytebrygge ble utlagt da en dampferge ble anskaffet 1896. Senere overtok motordrevne og elektriske ferger mellom Skarpsno og Oscarshall brygge, men ferging med robåt foregikk til 1920-årene.

Skarpsno stasjonDrammensbanen åpnet 1882. Strøket har to parker, Skarpsnoparken fra 1930 og Frøyas Have fra 1990-årene.

Boligområdet har villabebyggelse fra 1890-årene. Sporveisforbindelse, Skarpsnolinjen, fra 1894. Jubileumsutstillingen på Frogner 1914 hadde avdeling på Skarpsno for sjøfart og fiskeri. Et kloakkrenseanlegg på Skarpsno fra begynnelsen av 1930-årene ble nedlagt 1983, da Vestfjorden Avløpsselskap AS startet driften. Området består for en stor del av fasjonable villaer og leiligheter; en bevaringsplan for området ble vedtatt 1992.

Opprinnelsen til navnet er ikke kjent. På Isac Geelkercks Christiania-kart fra 1649 er det angitt et stedsnavn, Scarpen Oort, 'det skarpe hjørne', som den nordligste bastionen på Akershus festning. Navnet ble siden forvansket til Escarpe du nord, fordi det ble mistolket som 'Nordskansen'. Det er ingen holdepunkter for at det noen gang har vært en skanse ved Skarpsno, men det kan være et oppkallingsnavn.