Forskjell mellom versjoner av «Oslotunnelen (jernbane)»
m (KAT flyttet siden Oslotunnelen dppage2 til Oslotunnelen (jernbane) uten å etterlate en omdirigering) |
|||
(4 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Oslotunnelen,''' jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] til [[Skøyen (strøk)|Skøyen]], med en ny underjordisk stasjon ved [[Nationaltheatret stasjon|Nationaltheatret]]. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på [[Frogner (strøk)|Frogner]], [[Elisenberg stasjon]], men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis [[Vestbanestasjonen|Vestbanen]] overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet [[Oslo Sentralstasjon]] rett nord for [[Østbanestasjonen|Østbanen.]] Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot [[Jernbanetorget]]. | |
− | + | [[Kategori:Jernbane]] | |
− | + | [[Kategori:Tunneler]] | |
− | [[ | + | [[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]] |
Nåværende revisjon fra 9. feb. 2020 kl. 12:12
Oslotunnelen, jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra Oslo S til Skøyen, med en ny underjordisk stasjon ved Nationaltheatret. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på Frogner, Elisenberg stasjon, men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis Vestbanen overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet Oslo Sentralstasjon rett nord for Østbanen. Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot Jernbanetorget.