Forskjell mellom versjoner av «Oslotunnelen (jernbane)»
m (KAT flyttet siden Oslotunnelen dppage2 til Oslotunnelen (jernbane) uten å etterlate en omdirigering) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Oslotunnelen,''' jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] til [[Skøyen (strøk)|Skøyen]], med en ny stasjon ved [[Nationaltheatret stasjon|Nationaltheatret]]. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på [[Frogner (strøk)|Frogner]], [[Elisenberg stasjon]], men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis [[Vestbanestasjonen|Vestbanen]] overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet [[Oslo Sentralstasjon]] rett nord for [[Østbanestasjonen|Østbanen.]] Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot Jernbanetorget. | |
== Referanser i denne artikkelen == | == Referanser i denne artikkelen == | ||
[[Nationaltheatret stasjon]] | [[Nationaltheatret stasjon]] | ||
+ | [[Kategori:Jernbane]] |
Revisjonen fra 11. des. 2017 kl. 08:57
Oslotunnelen, jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra Oslo S til Skøyen, med en ny stasjon ved Nationaltheatret. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på Frogner, Elisenberg stasjon, men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis Vestbanen overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet Oslo Sentralstasjon rett nord for Østbanen. Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot Jernbanetorget.