Forskjell mellom versjoner av «Grefsen stasjon»
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | [[Fil:Grefsen-stasjon.jpg|miniatyr|500x500pk|''Grefsen stasjon fotografert i 2008. - Foto Yosh3000 / Creative Commons'']] | ||
'''Grefsen stasjon''', navn på jernbanestasjon og boligområde. | '''Grefsen stasjon''', navn på jernbanestasjon og boligområde. | ||
Nåværende revisjon fra 13. sep. 2019 kl. 16:18
Grefsen stasjon, navn på jernbanestasjon og boligområde.
Grefsen stasjon, jernbanestasjon på Gjøvikbanen, sør for Storo bru, opprettet som foreløpig endestasjon for Gjøvikbanen 1900, før banen ble åpnet mellom Oslo Ø og Grefsen i 1902. Stasjonen ble planlagt som en av de viktigste stasjonene i byen, herfra gikk flere godsspor til bedriftene ved Akerselva, forbindelsesspor til Alnabru, og man planla en ringbane herfra og rundt byen til Bestum. Stasjonen fikk et stort godshus (revet 2009) og skifteområde. I slutten av 1920-årene hadde stasjonen en bemanning på 60 personer. Stasjonsbygningen, som er utført i mur, ble tegnet av Paul Due i såkalt hannoverstil, en eklektisk stil der elementer fra flere middelalder-stilarter er satt sammen. Tidligere hadde stasjonen en vakker stasjonspark som fikk flere utmerkelser. – I annen halvdel av desember 1942 brukte Carl Fredriksens Transport stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger.
Grefsen stasjon, opprinnelig kalt Grefsen stasjonsby, boligområde på den vestlige delen av stasjonsområdet, der godsdelen med godshuset lå. På denne siden av sporområdet går også linjen til T-baneringen med Storo stasjon helt nord i sporområdet. Boligområdet er oppført av JM Norge AS (ark. HRTB Arkitekter AS 1. byggetrinn, Hille Melbye Arkitekter AS 2. byggetrinn og 4B Arkitekter 3.-6. byggetrinn. Blokkene har adresser til Hans Nordahls gate og ligger mellom Grefsenveien og Hans Nielsen Hauges gate. Ferdig utbygd består området av 25 boligblokker av ulik størrelse og høyde med il sammen ca. 1000 leiligheter.