Forskjell mellom versjoner av «Bjørvikatunnelen»
(Tunnelen ble bygget med midler fra Oslopakke 1) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Bjørvikatunnelen,''' en 1100 m lang veitunnel ned tre kjørefelt i hver retning, åpnet 2010. 675 m av tunnelen er en senketunnel under [[Bjørvika]], Norges første i sitt slag. Bjørvikatunnelen knytter sammen strekningen på [[E 18]] mellom [[Festningstunnelen]] og [[Ekebergtunnelen]] med kryss ved [[Oslo Havnelager|Havnelageret]] og [[Sørenga]]. Tunnelen frigjorde de store trafikkarealene innerst i Bjørikva til byutvikling. Hele tunnelsystemet går under navnet [[Operatunnelen]]. | + | '''Bjørvikatunnelen,''' en 1100 m lang veitunnel ned tre kjørefelt i hver retning, åpnet 2010. 675 m av tunnelen er en senketunnel under [[Bjørvika]], Norges første i sitt slag. Bjørvikatunnelen knytter sammen strekningen på [[E 18]] mellom [[Festningstunnelen]] og [[Ekebergtunnelen]] med kryss ved [[Oslo Havnelager|Havnelageret]] og [[Sørenga]]. Tunnelen frigjorde de store trafikkarealene innerst i Bjørikva til byutvikling. Hele tunnelsystemet går under navnet [[Operatunnelen]]. Tunnelen ble bygget med midler fra [[Oslopakkene|Oslopakke 1]] |
[[Kategori:Tunneler]] | [[Kategori:Tunneler]] |
Revisjonen fra 24. jan. 2020 kl. 15:17
Bjørvikatunnelen, en 1100 m lang veitunnel ned tre kjørefelt i hver retning, åpnet 2010. 675 m av tunnelen er en senketunnel under Bjørvika, Norges første i sitt slag. Bjørvikatunnelen knytter sammen strekningen på E 18 mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen med kryss ved Havnelageret og Sørenga. Tunnelen frigjorde de store trafikkarealene innerst i Bjørikva til byutvikling. Hele tunnelsystemet går under navnet Operatunnelen. Tunnelen ble bygget med midler fra Oslopakke 1