Forskjell mellom versjoner av «Holmen stasjon»

 
Linje 1: Linje 1:
'''Holmen stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Makrellbekken (strøk)|Makrellbekken]] og [[Hovseter|Hovseter,]] opprettet ved forlengelsen av [[Smestadbanen]] til [[Røa (strøk)|Røa]] i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved det nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av arkitektene Bernt Heiberg og Ola Mørk Sandvik.
+
'''Holmen stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom [[Makrellbekken stasjon|Makrellbekken]] og [[Hovseter|Hovseter,]] opprettet ved forlengelsen av [[Smestadbanen]] til [[Røa (strøk)|Røa]] i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved det nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av arkitektene Bernt Heiberg og Ola Mørk Sandvik.
  
 
Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, var allerede den gamle kiosken revet. Stasjonen fikk undergang under banen, slik at det ikke lenger skulle være kryss i plan som tidligere. Perrongen ved oppovergående spor ble forlenget og perrongen ved nedovergående spor ble flyttet sørover, forlenget og fikk nytt leskur. Arkitekt for den nye stasjonen var Arne Henriksen.  
 
Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, var allerede den gamle kiosken revet. Stasjonen fikk undergang under banen, slik at det ikke lenger skulle være kryss i plan som tidligere. Perrongen ved oppovergående spor ble forlenget og perrongen ved nedovergående spor ble flyttet sørover, forlenget og fikk nytt leskur. Arkitekt for den nye stasjonen var Arne Henriksen.  

Nåværende revisjon fra 26. mai 2020 kl. 10:47

Holmen stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Makrellbekken og Hovseter, opprettet ved forlengelsen av Smestadbanen til Røa i 1935. Ved anleggelsen av dobbeltspor i 1938/39 fikk stasjonen perronger på begge sider med små leskur. I 1950-årene ble det ved det nedovergående sporet erstattet av et større kombinert med Narvesen-kiosk, tegnet av arkitektene Bernt Heiberg og Ola Mørk Sandvik.

Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, var allerede den gamle kiosken revet. Stasjonen fikk undergang under banen, slik at det ikke lenger skulle være kryss i plan som tidligere. Perrongen ved oppovergående spor ble forlenget og perrongen ved nedovergående spor ble flyttet sørover, forlenget og fikk nytt leskur. Arkitekt for den nye stasjonen var Arne Henriksen.