Forskjell mellom versjoner av «Follobanen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Follobanen,''' jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom | + | '''Follobanen,''' jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom den 20 km lange «Blixtunnelen» fra desember 2022. Ved [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under [[Middelalderparken]]. |
+ | |||
+ | Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på [[Åsland (plass)|Åsland]] i Oslo. Inngående [[Østfoldbanen|Østfoldbane]] får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.» |
Revisjonen fra 28. okt. 2020 kl. 17:38
Follobanen, jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Banen blir 22 km lang. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom den 20 km lange «Blixtunnelen» fra desember 2022. Ved Oslo S bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I Gamlebyen mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under Middelalderparken.
Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på Åsland i Oslo. Inngående Østfoldbane får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.»