Grønlikaia

Revisjon per 26. jan. 2019 kl. 15:02 av KAT (diskusjon | bidrag)

Grønlikaia, kaianlegg mellom Loengkaia og Grønliutstikkeren, bygd 1907–19 for stykkgods og jern.

Grønliutstikkeren, kaianlegg i forlengelsen av Grønlikaia; bygd 1919, utvidet 1949. Bassenget mellom Grønliutstikkeren og den tidligere Ekebergkaia i øst ble gjenfylt 1986. Området er planlagt utbygd som del av Fjordbyen.

På Grønlikaia skjedde en eksplosjonsulykke 17. august 1945, under oppryddingen etter krigen. Flere hundre, kanskje så mange som tusen, tyske krigsfanger arbeidet med å laste ammunisjon fra jernbanevogner ombord i en lekter som senere skulle dumpe ammunisjonen i sjøen. Under arbeidet mistet man en kasse ned i lasterommet slik at 15 tonn sprengstoff eksploderte. Minst 43 mennesker omkom; derav to nordmenn. Mange av de omkomne lot seg ikke identifisere. Over 100 ble skadet. 30 m av kaia raste ut, to lagerbygninger ble ødelagt og 15 andre skadet. 30 jernbanevogner ble ødelagt, og flere bolighus ble ødelagt, deriblant Grønlikleiva 3, 4, 5 og 7 og Mosseveien 50, 52, 54 og 58. Vindusruter ble ødelagt bl.a. på Nylands verksted.

Arbeidet ble ledet av amerikanske militære, og granskingen av ulykken førte til sterk kritikk for manglende sikkerhet under det farlige arbeidet. Det gikk også rykter om at flere tyskere hadde sett sitt snitt til å stikke av i kaoset som oppsto etter eksplosjonen.