Forskjell mellom versjoner av «Akrobaten»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 1: Linje 1:
'''Akrobaten,''' [[Grønland (strøk)|Grønland]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], gangbro over jernbanesporene til [[Oslo Sentralstasjon]] fra [[Annette Thommessens plass]] ved [[Schweigaards gate]] til [[Dronning Eufemias gate]]. Navnsatt 2011; navnet henspiller på broens luftige og spenstige konstruksjon.
+
'''Akrobaten,''' [[Grønland (strøk)|Grønland]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], gangbro over jernbanesporene [[Oslo Sentralstasjon]] fra [[Annette Thommessens plass]] ved [[Schweigaards gate]] til [[Dronning Eufemias gate]]. Navnsatt 2011; navnet henspiller på broens luftige og spenstige konstruksjon.
  
 
Broen er en 206 m lang fagverksbro med et hovedspenn på 67 m (ark. Rambøll Norge og L2 Arkitekter). På broen er det montert 30 lyskastere. Broen ble offisielt åpnet 2011 og vant 2012 førsteprisen i kategorien gang- og sykkelbroer i ECCS 12 - European Award for Steel Bridges. En nedgang fra broen til perrongen på [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] ble åpnet 2015.
 
Broen er en 206 m lang fagverksbro med et hovedspenn på 67 m (ark. Rambøll Norge og L2 Arkitekter). På broen er det montert 30 lyskastere. Broen ble offisielt åpnet 2011 og vant 2012 førsteprisen i kategorien gang- og sykkelbroer i ECCS 12 - European Award for Steel Bridges. En nedgang fra broen til perrongen på [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] ble åpnet 2015.

Revisjonen fra 24. nov. 2019 kl. 08:56

Akrobaten, Grønland, bydel Gamle Oslo, gangbro over jernbanesporene på Oslo Sentralstasjon fra Annette Thommessens plass ved Schweigaards gate til Dronning Eufemias gate. Navnsatt 2011; navnet henspiller på broens luftige og spenstige konstruksjon.

Broen er en 206 m lang fagverksbro med et hovedspenn på 67 m (ark. Rambøll Norge og L2 Arkitekter). På broen er det montert 30 lyskastere. Broen ble offisielt åpnet 2011 og vant 2012 førsteprisen i kategorien gang- og sykkelbroer i ECCS 12 - European Award for Steel Bridges. En nedgang fra broen til perrongen på Oslo S ble åpnet 2015.