Forskjell mellom versjoner av «Bispegata»

(Created page with "Gamlebyen, bydel Sentrum og Gamle Oslo, fra Strandgata ved Oslo Børs til Oslo gate, den nederste strekningen var frem til 2010 del av E 18, senere Dronning Eufemias gate. O...")
 
m
Linje 1: Linje 1:
Gamlebyen, bydel Sentrum og Gamle Oslo, fra Strandgata ved Oslo Børs til Oslo gate, den nederste strekningen var frem til 2010 del av E 18, senere Dronning Eufemias gate. Oppkalt 1874 etter bispegården i Gamlebyen; gatens østre del het tidligere Oslo Strandgade, og var for en stor del bebodd av loser, da Bispebrygga var loshavn. Gatens vestlige del først opparbeidet i 1970-årene. 16. NSBs lokomotivverksted, oppført 1893 (ark. NSB v/ ing. Oxaal) i rød tegl. Verkstedet er nedlagt og bygningen (2010) planlagt ominnredet til middelaldermuseum. Den står delvis på ruinene av middelalderens kongsgård.
+
'''Bispegata,''' [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]], [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo,]] fra [[Strandgata]] ved [[Oslo Børs]] til [[Oslo gate]], den nederste strekningen var frem til 2010 del av [[E 18|E 18,]] senere [[Dronning Eufemias gate|Dronning Eufemias gate.]] Oppkalt 1874 etter bispegården i Gamlebyen; gatens østre del het tidligere Oslo Strandgade, og var for en stor del bebodd av loser, da Bispebrygga var loshavn. Gatens vestlige del først opparbeidet i 1970-årene.
 +
 
 +
''Bygninger m.m.:''
 +
 
 +
'''2-4.''' To tidligere bygårder ved hjørnet av Oslo gate, vis-à-vis [[Oslo Ladegård|Ladegården]], begge revet. Her hadde ''Østbanernes Forbruksforening'' kolonial-, kjøtt-, skotøy-, skoreparasjons- og vedforretning. Dette var en av byens største matvareforretninger. Herfra «hentet» fire sabotører fra Aks 13000 1700 kilo kaffe på falske anvisninger 29. januar 1945.
 +
 
 +
'''16.''' NSBs lokomotivverksted, oppført 1893 (ark. NSB v/ ing. Oxaal) i rød tegl. Verkstedet er nedlagt og bygningen (2010) planlagt ominnredet til middelaldermuseum. Den står delvis på ruinene av middelalderens kongsgård.
 +
[[Kategori:Gater]]
 +
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 +
[[Kategori:Bydel Sentrum]]

Revisjonen fra 4. mar. 2018 kl. 13:14

Bispegata, Gamlebyen, bydel Sentrum og Gamle Oslo, fra Strandgata ved Oslo Børs til Oslo gate, den nederste strekningen var frem til 2010 del av E 18, senere Dronning Eufemias gate. Oppkalt 1874 etter bispegården i Gamlebyen; gatens østre del het tidligere Oslo Strandgade, og var for en stor del bebodd av loser, da Bispebrygga var loshavn. Gatens vestlige del først opparbeidet i 1970-årene.

Bygninger m.m.:

2-4. To tidligere bygårder ved hjørnet av Oslo gate, vis-à-vis Ladegården, begge revet. Her hadde Østbanernes Forbruksforening kolonial-, kjøtt-, skotøy-, skoreparasjons- og vedforretning. Dette var en av byens største matvareforretninger. Herfra «hentet» fire sabotører fra Aks 13000 1700 kilo kaffe på falske anvisninger 29. januar 1945.

16. NSBs lokomotivverksted, oppført 1893 (ark. NSB v/ ing. Oxaal) i rød tegl. Verkstedet er nedlagt og bygningen (2010) planlagt ominnredet til middelaldermuseum. Den står delvis på ruinene av middelalderens kongsgård.