Forskjell mellom versjoner av «Hellerud (strøk)»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Hellerud''', boligstrøk nord for [[Oppsal (strøk)|Oppsal]] i bydelene [[Alna (bydel)|Alna]] og [[Østensjø (bydel)|Østensjø]], navn etter [[Hellerud, Nordre|Nordre Hellerud gård]]. De første tomter til småhusbebyggelse solgt i begynnelsen av 1900-tallet, større utparselleringer i 1920- og 1930-årene. Forstadsbaneforbindelse ([[Østensjøbanen]]) 1926, bussforbindelse fra 1930. I [[Vetlandsveien]], [[Hellerudfaret]] og [[Hellerudveien]] oppførte [[OBOS]] 1948–49 29 tomannsboliger, borettslaget ''Nordre Hellerud'' (ark. S. Narve Ludvigsen). Stasjon på [[Østensjøbanen|Østensjø]]- og [[Furusetbanen]], T-bane fra 1967. En rekke boliger i Hellerud-området ble påført setningsskader under sprengningen av [[Romeriksporten]], og NSB Gardermobanen måtte gi huseierne om lag 90 | + | '''Hellerud''', boligstrøk nord for [[Oppsal (strøk)|Oppsal]] i bydelene [[Alna (bydel)|Alna]] og [[Østensjø (bydel)|Østensjø]], navn etter [[Hellerud, Nordre|Nordre Hellerud gård]]. De første tomter til småhusbebyggelse solgt i begynnelsen av 1900-tallet, større utparselleringer i 1920- og 1930-årene. Forstadsbaneforbindelse ([[Østensjøbanen]]) 1926, bussforbindelse fra 1930. I [[Vetlandsveien]], [[Hellerudfaret]] og [[Hellerudveien]] oppførte [[OBOS]] 1948–49 29 tomannsboliger, borettslaget ''Nordre Hellerud'' (ark. S. Narve Ludvigsen). Stasjon på [[Østensjøbanen|Østensjø]]- og [[Furusetbanen]], T-bane fra 1967. |
+ | |||
+ | En rekke boliger i Hellerud-området ble påført setningsskader under sprengningen av [[Romeriksporten]] i 1990-årene, og NSB [[Gardermobanen]] måtte gi huseierne om lag 90 mill. kr i erstatning etter skadene. | ||
[[Kategori:Strøk]] | [[Kategori:Strøk]] | ||
[[Kategori:Bydel Alna]] | [[Kategori:Bydel Alna]] | ||
[[Kategori:Bydel Østensjø]] | [[Kategori:Bydel Østensjø]] |
Revisjonen fra 6. feb. 2019 kl. 12:40
Hellerud, boligstrøk nord for Oppsal i bydelene Alna og Østensjø, navn etter Nordre Hellerud gård. De første tomter til småhusbebyggelse solgt i begynnelsen av 1900-tallet, større utparselleringer i 1920- og 1930-årene. Forstadsbaneforbindelse (Østensjøbanen) 1926, bussforbindelse fra 1930. I Vetlandsveien, Hellerudfaret og Hellerudveien oppførte OBOS 1948–49 29 tomannsboliger, borettslaget Nordre Hellerud (ark. S. Narve Ludvigsen). Stasjon på Østensjø- og Furusetbanen, T-bane fra 1967.
En rekke boliger i Hellerud-området ble påført setningsskader under sprengningen av Romeriksporten i 1990-årene, og NSB Gardermobanen måtte gi huseierne om lag 90 mill. kr i erstatning etter skadene.