Forskjell mellom versjoner av «Bjerke Travbane»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 8: | Linje 8: | ||
Banen har også vært brukt til bil- og motorsykkelløp. | Banen har også vært brukt til bil- og motorsykkelløp. | ||
− | Før krigen hadde det norsk luftforsvaret et luftvernbatteri sørøst for Bjerkebanen, omtrent der Tonsen kirke ligger nå. [[Bjerke luftvernbatteri]] ble ikke brukt av tyskerne under krigen. | + | Før krigen hadde det norsk luftforsvaret et luftvernbatteri sørøst for Bjerkebanen, omtrent der [[Tonsen kirke]] ligger nå. [[Bjerke luftvernbatteri]] ble ikke brukt av tyskerne under krigen. Ved travbanenn hadde tyskerne et sprengstofflager i krigsårene. I et vellykket kupp 2. november 1944 klarte karer fra [[Aks 13000]] å få tatt med seg 125 kilo sprengstoff fra lageret. Selve travbanen var i bruk som veddeløpsbane under krigen. |
[[Kategori:Idrettsanlegg]] | [[Kategori:Idrettsanlegg]] |
Revisjonen fra 19. okt. 2020 kl. 16:36
Bjerke Travbane, Bjerkebanen, Trondheimsveien 271–273, bydel Bjerke, mellom Refstadveien og Økernveien, Norges første og største travbane med totalisator, innviet 1928. Travbanen disponeres av Det Norske Travselskap. Den er ca. 1000 m lang, og det er tilskuerplass til ca. 4000, hvorav 1200 plasser i en innendørs restaurant med utsikt mot banen. Her ligger også Hestesportens Hus, som ble åpnet 2003.
Det er travløp på Bjerke om lag 100 dager i året, og om lag 200 hester kan stå oppstallet samtidig.
På Bjerke kjøres de fleste klassiske og store travløp i Norge. De viktigste løpene er H. M. Kongens pokalløp, Jacob Meyers pokalløp og Lars Laumbs løp (kaldblod), Axel Jensens minneløp og Oslo Grand Prix (varmblod), samt Norsk Travkriterium, Norsk Travderby og Hoppederby (kaldblod og varmblod). Store løpsdager er Oslo Grand Prix andre helgen i juni og Norsk Travderby og Norsk Travkriterium andre helgen i september.
Banen har også vært brukt til bil- og motorsykkelløp.
Før krigen hadde det norsk luftforsvaret et luftvernbatteri sørøst for Bjerkebanen, omtrent der Tonsen kirke ligger nå. Bjerke luftvernbatteri ble ikke brukt av tyskerne under krigen. Ved travbanenn hadde tyskerne et sprengstofflager i krigsårene. I et vellykket kupp 2. november 1944 klarte karer fra Aks 13000 å få tatt med seg 125 kilo sprengstoff fra lageret. Selve travbanen var i bruk som veddeløpsbane under krigen.