Forskjell mellom versjoner av «Skøyen stasjon»
m |
|||
(6 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen]] ved km 4,38, på | + | [[Fil:Sköyen stasjon IMG 0580.JPG|miniatyr|500x500pk|''Skøyens stasjon fotografert i 2013. - Foto Bjoertvedt / Creative Commons'']] |
+ | '''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen|Drammenbanen]] ved km 4,38, på Skøyen der [[Drammensveien]] går under jernbanelinjen, opprettet som [[Tyskestranden|Tyskestranden stasjon]] i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor). | ||
+ | |||
+ | Etter åpningen av [[Oslotunnelen (jernbane)|Oslotunnelen]] ble stasjonen styrt fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]]. I forbindelse med åpningen av [[Gardermobanen]] i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra [[Hoffsveien]]; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen. | ||
+ | [[Kategori:Jernbane]] | ||
+ | [[Kategori:Stasjoner]] | ||
+ | [[Kategori:Bydel Ullern]] | ||
+ | [[Kategori:Stasjonsbygninger]] |
Nåværende revisjon fra 1. okt. 2020 kl. 08:01
Skøyen stasjon, jernbanestasjon på Drammenbanen ved km 4,38, på Skøyen der Drammensveien går under jernbanelinjen, opprettet som Tyskestranden stasjon i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Eivind Gleditsch ved NSBs arkitektkontor).
Etter åpningen av Oslotunnelen ble stasjonen styrt fra Oslo S. I forbindelse med åpningen av Gardermobanen i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra Hoffsveien; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen.