Forskjell mellom versjoner av «H. Eeg-Henriksen»

 
(5 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Eeg-Henriksen, H'''., entreprenørfirma opprettet i 1922 av sivilingeniør Haakon Eeg-Henriksen (1892–1974) som en ingeniør- og entreprenørforretning. Firmaet stod 1927–28 for transporten fra Iddefjorden til [[Frognerparken]], av den 266 tonn tunge granittblokken som skulle bli Monolitten. Transportløsningen var konstruert av Eeg-Henriksen selv. Firmaet bygget også Norsk Hydros hydrogenfabrikk på Vemork ved Rjukan. I 1930 ble selskapet omdannet til et aksjeselskap med ingeniør Diderich H. Lund (1888–1986) som likeverdig kompanjong (A/S Eeg-Henriksen & Diderich Lund). Lund trakk seg ut av firmaet i 1952.
+
'''H. Eeg-Henriksen''', entreprenørfirma opprettet i 1922 av sivilingeniør Haakon Eeg-Henriksen (1892–1974) som en ingeniør- og entreprenørforretning. Firmaet stod 1927–28 for transporten fra Iddefjorden til [[Frognerparken]], av den 266 tonn tunge granittblokken som skulle bli [[Monolitten]]. Transportløsningen var konstruert av Eeg-Henriksen selv. Firmaet bygget også [[Norsk Hydro|Norsk Hydros]] hydrogenfabrikk på Vemork ved Rjukan. I 1930 ble selskapet omdannet til et aksjeselskap med ingeniør Diderich H. Lund (1888–1986) som likeverdig kompanjong (A/S Eeg-Henriksen & Diderich Lund). Lund trakk seg ut av firmaet i 1952.
  
Entreprenørfirmaet etablerte seg snart som et av landets fremste og bygget veier, broer, kraft- og industrianlegg, boliger m.m. over hele Norge. I 1994 ble firmaet børsnotert og året etter overtatt av det svenske entreprenørselskapet NCC (Nordic Construction Company). Den norske virksomheten har hovedkontor i [[Østensjøveien]] 27 på [[Helsfyr (strøk)|Helsfyr]].
+
Entreprenørfirmaet etablerte seg snart som et av landets fremste og bygget veier, broer, kraft- og industrianlegg, boliger m.m. over hele Norge. I 1994 ble firmaet børsnotert og året etter overtatt av det svenske entreprenørselskapet NCC (Nordic Construction Company). Selskapet sto bl.a. for byggingen av nye [[Bislett stadion]]. Den norske virksomheten har hovedkontor i [[Østensjøveien]] 27 på [[Helsfyr (strøk)|Helsfyr]].
[[Kategori:Bedrifter]]
+
[[Kategori:Entrepenørselskaper]]

Nåværende revisjon fra 3. feb. 2020 kl. 08:48

H. Eeg-Henriksen, entreprenørfirma opprettet i 1922 av sivilingeniør Haakon Eeg-Henriksen (1892–1974) som en ingeniør- og entreprenørforretning. Firmaet stod 1927–28 for transporten fra Iddefjorden til Frognerparken, av den 266 tonn tunge granittblokken som skulle bli Monolitten. Transportløsningen var konstruert av Eeg-Henriksen selv. Firmaet bygget også Norsk Hydros hydrogenfabrikk på Vemork ved Rjukan. I 1930 ble selskapet omdannet til et aksjeselskap med ingeniør Diderich H. Lund (1888–1986) som likeverdig kompanjong (A/S Eeg-Henriksen & Diderich Lund). Lund trakk seg ut av firmaet i 1952.

Entreprenørfirmaet etablerte seg snart som et av landets fremste og bygget veier, broer, kraft- og industrianlegg, boliger m.m. over hele Norge. I 1994 ble firmaet børsnotert og året etter overtatt av det svenske entreprenørselskapet NCC (Nordic Construction Company). Selskapet sto bl.a. for byggingen av nye Bislett stadion. Den norske virksomheten har hovedkontor i Østensjøveien 27 på Helsfyr.